Pierwsze osiem miesięcy 2021 r. przynosi zwyżki przeładunków w polskich portach. W Gdyni obroty zwiększyły się o 12,8 proc., a w samym sierpniu nawet o 15,2 proc. W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki liczone r./r. od stycznia poprawiły się o 7,1 proc. Na mocne odbicie liczy także Gdańsk, który w maju awansował do pierwszej dwudziestki największych portów europejskic
Perspektywiczne kontenery
Gdański port chce być bałtyckim hubem przeładunkowym kontenerów. Ma w tym pomóc warta 450 mln euro inwestycja w rozbudowę głębokowodnego terminalu DCT, już teraz zaliczanego do największych na Bałtyku. Powstanie tam trzecie nabrzeże – Baltic Hub 3. Efektem będzie radykalne zwiększenie rocznych zdolności przeładunkowych: możliwości dwóch istniejących terminali T1 i T2, obecnie wynoszące 3 mln TEU (twenty foot equivalent unit – równowartości standardowych kontenerów 20-stopowych), zostaną powiększone nowym nabrzeżem do 4,5 mln TEU.
Inwestorem i operatorem będzie DCT z grupy PSA z Singapuru, która jest największym na świecie operatorem terminali kontenerowych. Według Charlesa Bakera, dyrektora zarządzającego DCT Gdańsk, budowa Baltic Hub 3 pozwoli konkurować z dużo większymi portami w zachodniej Europie, takimi jak Rotterdam czy Hamburg. Jego zdaniem po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Bałtyku oraz śródlądowych sąsiadów Polski.
Prace budowlane przy Baltic Hub 3, który będzie zlokalizowany na wschód od terminalu T1, mają się rozpocząć w drugiej połowie przyszłego roku. Uruchomienie inwestycji zostało zaplanowane na połowę 2024 r. Nabrzeże o długości 717 m będzie mieć głębokość 18 m i zdoła przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Przedsięwzięcie obejmuje także sprowadzenie siedmiu suwnic nabrzeżowych do rozładunku i załadunku statków oraz dodatkowych 20 automatycznych suwnic obsługiwanych zdalnie przez operatorów, a także budowę placu składowania o powierzchni 18 ha. Przy realizacji przedsięwzięcia mają być zastosowane najnowocześniejsze technologie niskoemisyjne.
Do budowy głębokowodnego terminala przymierza się także port w Świnoujściu. Miałby on przeładowywać rocznie ok. 1,5 mln kontenerów i – podobnie jak DCT – przyjmować największe kontenerowce. Główna część terminalu – pirs wraz z nabrzeżem oraz infrastrukturą dla rozładunku statków – ma być wybudowana na morzu. Z kolei na lądzie powstanie układ komunikacyjny dróg i linii kolejowych, a także parkingi. Ocenia się, że warte nawet 4 mld zł przedsięwzięcie miałoby zwiększyć atrakcyjność Polski jako przeładunkowego hubu na Bałtyku i odebrać część zleceń portom na Morzu Północnym – w Niemczech i Holandii.