Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający i wykonawcy przy realizacji zamówień publicznych będą mogli się rozliczać za pomocą faktur elektronicznych. Posłuży temu bezpłatna Platforma Elektronicznego Fakturowania, której wersję testową można już wypróbować pod adresem efaktura.gov.pl.
Czytaj także: E-przetargi publiczne przy zamówieniach podprogowych
Wtedy wejdzie w życie ustawa z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Wdraża ona dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE.
Ustawodawca dał wykonawcom możliwość wysyłania faktur elektronicznych do zamawiającego za pośrednictwem tej utworzonej w internecie platformy, obok tradycyjnej formy rozliczenia. Pojawi się też nowy obowiązek dla zamawiających: będą musieli założyć sobie konto na internetowej platformie. A także odbierać od wykonawcy elektroniczne faktury ustrukturyzowane. Charakteryzują się tym, że zostały wystawione i doręczone w dowolnym formacie elektronicznym, a oprócz tego będą mieć informację o odbiorcy płatności oraz nazwę zawartej umowy zamówienia publicznego lub też umowy koncesji.
To nowość, bo dotychczas nie było jednolitych wzorców przesyłania faktur elektronicznych. W praktyce najczęściej strony rozliczały się poprzez wystawianie elektronicznych faktur i przesyłanie ich na skrzynkę mailową odbiorcy. To powoduje, że odbiorca musi i tak ręcznie wpisać dane otrzymanego dokumentu elektronicznego, żeby je rozliczyć.