Reklama

CEPiK 2.0: rejestracja pojazdów i wydawanie praw jazdy zagrozone

Powiaty obawiają się, że po 4 stycznia 2016 r. nie będą w stanie wydawać praw jazdy i rejestrować pojazdów.

Publikacja: 26.10.2015 07:11

CEPiK 2.0: rejestracja pojazdów i wydawanie praw jazdy zagrozone

Foto: 123RF

W podjętej 23 października uchwale zarząd Związku Powiatów Polskich domaga się, aby zaplanowane na 4 stycznia 2016 r. uruchomienie rejestru CEPiK 2.0 zostało przesunięte w czasie. Ewentualnie  aby ustawodawca wprowadził okres przejściowy, w którym starostwa mogłyby załatwiać sprawy komunikacyjne, posługując się zarówno CEPiK 2.0, jak i dotychczasowymi systemami POJAZD i KIEROWCA.

Powtórka z USC

A to dlatego, że tworzony od trzech lat i kosztujący ponad 140 mln zł CEPiK 2.0 wciąż  nie został należycie przygotowany.

– Obawiamy się, że jego uruchomienie 4 stycznia 2016 r. doprowadzi do paraliżu naszych wydziałów komunikacyjnych – mówi Ludwik Węgrzyn, prezes ZPP. – Może się tak stać, bo wdrażające ten rejestr przepisy nie przewidują możliwości alternatywnej obsługi interesantów w sytuacji, gdy wystąpią problemy w funkcjonowaniu CEPiK 2.0. Efektem będą kolejki,  może nawet dłuższe niż te w urzędach stanu cywilnego po odpisy akt – wskazuje Ludwik Węgrzyn.

Taka sytuacja jest bardziej niż prawdopodobna. Jeżeli bowiem harmonogram wdrażania nowego narzędzia ma zostać dotrzymany, nie będzie czasu ani na pilotaż w powiatach, ani na testy, ani na szkolenia urzędników.

Za odłożeniem w czasie wdrożenia CEPiK 2.0 opowiada się także Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, która w procesie wydawania uprawnień kierowcom czy rejestracji pojazdów odpowiada m.in. za personalizację dokumentów.

Reklama
Reklama

– Na dwa miesiące przed startem systemu nie ma większości rozporządzeń, bazy marek i typów pojazdów, dlatego uważamy, że wdrożenie trzeba odłożyć – mówi Robert Domagała, dyrektor ds. eksploatacji i utrzymania IT w PWPW S.A. – Biorąc pod uwagę konieczność pilotażu, szkoleń i wydania użytkownikom certyfikatów dostępowych, realne jest uruchomienie systemu na koniec maja 2016 r.

Odłożyć o rok

Obawy powiatów doskonale rozumie Jan Czajkowski, współprzewodniczący Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

– Mamy doświadczenia z wymuszonego wdrażania w gminach niedopracowanych systemów Źródło i BUSC. – Problemów gmin nie rozwiązała ani dwumiesięczna zwłoka w ich uruchomieniu, ani półroczny okres przejściowy – wskazuje. I dodaje, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest opóźnienie wdrożenia CEPiK 2.0 co najmniej o rok. – Tyle czasu potrzeba, aby uporządkować otoczenie prawne rejestru oraz przeprowadzić pilotaże, testy i szkolenia użytkowników tego rejestru – mówi Jan Czajkowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.cyrankiewicz@rp.pl

CEPiK 2.0 powinien ruszyć w czerwcu

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych zaprezentowała realny harmonogram prac zmierzających do wdrożenia CEPiK 2.0. Wynika z niego, że uruchomienie nowego systemu będzie możliwe dopiero w czerwcu 2016 r. Poszczególne etapy wdrażania CEPiK 2.0 powinny przebiegać następująco:

– marzec – prace wytwórcze w PWPW;

Reklama
Reklama

– do końca marca – wydawanie certyfikatów dla użytkowników;

– do końca kwietnia –  testy integracyjne z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych;

– do połowy maja – testy w powiatach, zbieranie uwag i decyzja o wdrożeniu;

– do końca maja – szkolenia dla użytkowników;

– czerwiec – start z obsługą interesantów.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama