Reklama

Czy rada gminy może w uchwale ograniczyć prawa do dotacji spółkom wodnym

Rada gminy nie może w uchwale ograniczyć prawa do dotacji spółkom wodnym, które osiągają zysk.

Publikacja: 02.10.2018 05:40

Czy rada gminy może w uchwale ograniczyć prawa do dotacji spółkom wodnym

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Nasza gmina zamierza podjąć uchwałę w sprawie dotowania spółek wodnych na swoim terenie. Zamierzamy ustalić ruchomą stawkę dotacji np. do 50 proc. kosztów zadania i przeznaczyć ją dla podmiotów, które nie osiągają zysku. Czy założenia projektu są właściwe?

Nie.

Czytaj także: Zasady dotacji dla spółek wodnych ustala tylko rada

Kluczowe z punktu widzenia poruszonej problematyki regulacje prawne zawarto w art. 443 ust. 2 - 6 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Wynika z nich, że spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji. Owa pomoc finansowa polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego.

Natomiast udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej przez jednostkę samorządu terytorialnego ze spółką wodną. Z powyższego wynika więc, że w gestii organów stanowiących (np. rady gminy) należy ustalenie m.in. zasad udzielania dotacji, czy też trybu postępowania w sprawie jej udzielania. W ramach wspomnianych – zasad udzielania dotacji – winna być ustalona m.in. stawka dotacji. Jednak, co istotne, musi ona być ustalona w odpowiedni sposób.

Reklama
Reklama

Dano temu wyraz jednoznacznie m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 12 października 2015 r. (sygn. akt V SA/Wa 3664/15). Jakkolwiek orzeczenie to zapadło na płaszczyźnie nieobowiązującej już ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, to zaprezentowane tam założenia pozostają aktualne również – do oceny uchwał podejmowanych na kanwie art. 443 ust. 4 a obowiązującej ustawy Prawo wodne. Przedmiotem oceny ze strony sądu były zapisy, że kwota dotacji może być przyznana w wysokości do 75 proc. kosztów zadania i do 50 proc. zadania. Sąd uznał, że tego rodzaju zapisy są nieprawidłowe i naruszają obowiązujące wówczas upoważnienia ustawowe do podjęcia uchwały dotacyjnej. W wyroku wskazano: „Sąd podziela pogląd wyrażony w uchwale RIO XI/60/S/2012 w Szczecinie z 9 maja 2012r. że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, dysponując kompetencją do określenia zasad udzielania dotacji celowej dla spółek wodnych, powinien w uchwale określić wysokość dotacji w taki sposób (np. wskazać określony procent poniesionych wydatków lub wartość kwotową dotacji), aby beneficjent nie miał wątpliwości, o jaką wielkość dotacji może się ubiegać. W uchwale powinno być ukierunkowanie dla organu decydującego o wysokości dotacji; może to być powiązane np. z wielkością inwestycji, z jej skutkami i celami, interesem danej społeczności."

Z powyższego wynika więc, że sugerowane sposób ustalenia stawki dotacji dla spółek wodnych, nie jest prawidłowy. Raga gminy winna określić stawkę w sposób jednoznaczny, np. 50 proc. kosztów zadania, ale nie do 50 proc., bowiem, pozostawia to zbyt dużo luzu decyzyjnego organowi wykonawczemu. W podobnym tonie wypowiedziano się w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 29 maja 2018 r. (znak 11.164.2018) gdzie podano: „Organ stanowiący gminy, dysponując kompetencją do określania zasad udzielania dotacji celowej dla spółek wodnych, powinien w uchwale określić wysokość przedmiotowej dotacji w taki sposób (np. wskazać określony procent poniesionych wydatków lub wartość kwotową dotacji), aby beneficjent miał wiedzę, o jaką wielkość dotacji może się ubiegać."

Natomiast odrębnej analizy wymaga kwestia określenia podmiotów, objętych dotowaniem. Sugerowany zapis, że o dotację mogą ubiegać się wyłącznie spółki, które nie osiągają zysku, nie znajduje prawnego uzasadnienia. Na uwagę zasługuje m.in. art. 441 ust. 2 ustawy Prawo wodne, który przewiduje, że spółki wodne, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w nich osób w zakresie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na ich cele statutowe. Z koli z art. 443 ust. 2 ww. ustawy wynika, że spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego i nie ogranicza on możliwości przyznania pomocy wyłącznie na rzecz spółek, które nie prowadzą działalności w celu osiągnięcia zysku. Zaś na kanwie ww. regulacji prawnych Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w uchwale z 23 maja 2018 r. (znak 17/58/2018) przyjęło: „Z pomocy mogą korzystać wszystkie spółki wodne. Zawężenie kręgu podmiotów wynikające z uchwały oznacza naruszenie art. 443 ust. 4 ustawy Prawo wodne, który zawiera delegację dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do określenia zasad udzielania dotacji, trybu postępowania w sprawie udzielenia dotacji oraz sposobu jej rozliczania, a nie do określania podmiotów uprawnionych do otrzymania dotacji. Zatem, z powyższego wynika, że rada gminy nie może w uchwale ograniczyć prawa do dotacji spółkom wodnym, które osiągają zysk. ?

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1566 ze zm.)

Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama