Rada Powiatu w Lublinie podjęła uchwałę określającą zasady i tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji spółkom wodnym i sposób jej rozliczania. Zgodnie z przepisami prawa wodnego spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji. Pomoc ta polega na udzielaniu dotacji celowej, a zasady udzielania dotacji, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały.
Kolegium RIO w Lublinie zakwestionowało zapis uchwały, zgodnie z którym zarząd powiatu może uzależnić rozpatrzenie wniosków spółek wodnych o udzielenie dotacji od złożenia w określonym terminie dodatkowych informacji lub dokumentów. RIO stwierdziło, że zapis ten pozostaje w istotnej sprzeczności z art. 164 ust. 5c ustawy–Prawo wodne. Zgodnie z tym przepisem to organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego posiada kompetencje do określania zasad udzielania dotacji i nie ma prawa ich przekazywać na rzecz organu wykonawczego, tak jak nastąpiło w tej uchwale.
Rada określiła enumeratywnie elementy składanego wniosku, ale w innym punkcie uchwały upoważniła zarząd powiatu do żądania dodatkowych informacji lub dokumentów niezwiązanych z tym wykazem, jednocześnie dając prawo zarządowi do rozpatrywania wniosku pod warunkiem ich dostarczenia. W efekcie wnioski mogą być rozpatrywane na podstawie innych, niż określiła to rada, informacji lub dokumentów.
Takie rozwiązanie daje nieuprawnioną kompetencję zarządowi do kreowania zasad udzielania dotacji, podczas gdy rada może jedynie upoważnić zarząd do żądania uzupełnienia wniosku o brakujące dane, określone w uchwale rady powiatu.
—Robert Horbaczewski