Przekroczenie granic upoważnienia przy zaciąganiu zobowiązań przez wójta

W razie przekroczenia granic upoważnienia przy zaciąganiu zobowiązań przez wójta, może dojść do czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Publikacja: 12.02.2019 05:00

Przekroczenie granic upoważnienia przy zaciąganiu zobowiązań przez wójta

Foto: 123RF

- Regionalna izba obrachunkowa skierowała przeciwko wójtowi naszej gminy wniosek do rzecznika dyscypliny z powodu zaciągnięcia zobowiązania przekraczającego zakres upoważnienia z uchwały budżetowej. Na dzień podpisania umowy na remonty ulic (20 października 2018 r.) nie było pokrycia dla tej umowy na kwotę 55 tys. zł. Cała umowa opiewała na kwotę 400 tys. zł. Czy wójt może ponieść odpowiedzialność na naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Tak.

Odpowiadając na pytanie należy odnieść się do przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. I tak, jeśli chodzi o pierwszą z wymienionych ustaw, na uwagę zasługują regulacje prawne art. 46 ust. 1 oraz art. 261.

Czytaj także: Komu burmistrz może przekazać upoważnienie do zaciągania zobowiązań?

Z art. 46 ust. 1 wynika, że jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 4 i art. 153.

Z kolei, w art. 261 postanowiono, że kierownik samorządowej jednostki budżetowej może, w celu realizacji zadań, zaciągać zobowiązania pieniężne, w tym zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, inne niż kredyt i pożyczka, do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki. Zgodnie zaś z art. 60 ust. 2 pk t 1 ustawy o samorządzie gminnym – wójtowi przysługuje wyłączne prawo zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy.

Wspomniane wyżej regulacje prawne wyznaczają granice dopuszczalnego postępowania wójta gminy przy zaciąganiu zobowiązań.

Natomiast w razie przekroczenia owych granic, można mówić o możliwości wystąpienia czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przepis ów stanowi zaś, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaciągnięcie lub zmiana zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania lub zmiany zobowiązań przez jednostkę sektora finansów publicznych.

Na kanwie ww. regulacji Regionalna Komisja Orzekająca w Białymstoku w orzeczeniu z 13 listopada 2013 r. (sygn. akt DFP-RKO-540-15/13/12) wskazała: „Przepis art. 15 ustawy z 17 grudnia 2004 o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.) wiąże odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z momentem powstania zobowiązania, nie z datą jego wymagalności. W sytuacjach gdy źródłem zobowiązania jest umowa, zobowiązanie powstaje z datą jej zawarcia. Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie można uniknąć dysponując stosownym upoważnieniem dopiero na datę wymagalności zobowiązania".

Warto wreszcie odnotować orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w Warszawie z 19 listopada 2012 r. (sygn. akt RKO.5011-167-2012) – wydane w zbliżonym stanie faktycznym. W tej sprawie wójt został uznanym odpowiedzialnym za naruszenie ww. przepisu ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jako osoba podpisująca umowy. Komisja wskazała m.in., że wójt mógł zaciągnąć zobowiązanie, jednak tylko do wysokości ustalonej w budżecie. Dodatkowo zaakcentowano, że przed podpisaniem umowy, wójt winien wystąpić do rady gminy z wnioskiem o zmiany w budżecie gminy, które umożliwiłyby na ujęcie zadania w budżecie wraz z adekwatną wysokością środków. Jednocześnie zaznaczono, że przy braku stosownego zabezpieczenia w budżecie gminy, wójt winien powstrzymać się z podpisaniem umowy a w konsekwencji z zaciągnięciem zobowiązania.

Wniosek

Podane okoliczności faktyczne mogą stanowić przesłanki odpowiedzialności wójta za naruszenie ww. regulacji prawnych. Ostateczna ocena należy jednak do właściwej miejscowo regionalnej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1458 ze zm.)

- Regionalna izba obrachunkowa skierowała przeciwko wójtowi naszej gminy wniosek do rzecznika dyscypliny z powodu zaciągnięcia zobowiązania przekraczającego zakres upoważnienia z uchwały budżetowej. Na dzień podpisania umowy na remonty ulic (20 października 2018 r.) nie było pokrycia dla tej umowy na kwotę 55 tys. zł. Cała umowa opiewała na kwotę 400 tys. zł. Czy wójt może ponieść odpowiedzialność na naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Tak.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów