Jak poinformował we wtorek Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w styczniu przeładunki wzrosły w porównaniu z pierwszym miesiącem sprzed roku o prawie 8 proc. Obroty sięgnęły 2,76 mln ton w porównaniu do niespełna 2,57 mln ton rok wcześniej. Jest to umocnienie się wzrostowego trendu, który zaczął się jesienią: we wrześniu i październiku 2020 r. przeładowano towarów więcej o 8 proc. r/r, w listopadzie wzrost wyniósł 4,4 proc., z kolei w grudniu było to 7,5 proc.
Lepsze wyniki odnotowano w niemal wszystkich grupach towarów. Najmocniej zwiększyły się przeładunki rudy – o blisko 154 proc. To rezultat styczniowej obsługi masowców z rudą żelaza, rudą manganu i koncentratem cynku. Na wysokim poziomie utrzymują się przeładunki zbóż. Wzrosły o przeszło jedna trzecią w porównaniu do stycznia ub. roku. W portach rozładowano statki ze śrutą sojową, a załadowano transporty pszenicy do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę. O 4,2 proc. więcej przeładowano drobnicy, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
Styczeń przyniósł także zwiększenie obrotów węglem, choć niewielka – o 1 proc. r/r. W szczecinie i Świnoujściu przeładowano dziewięć dużych masowców z węglem i koksem, w tym sprowadzających ładunki z Australii, a zabierających je do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji. Lepszy wynik o 10,2 proc. miały także przeładunki kontenerów.
- Jedynie paliwa zakończyły styczeń tego roku na minusie. Było ich mniej o 26,1 proc. w stosunku do tego samego miesiąca rok wcześniej – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Bardzo dobrze zaczął 2021 rok Port Gdynia. Przeładunki w styczniu wzrosły r/r o 13,6 proc. To dobry prognostyk zważywszy, że 2020 r. Port Gdynia także zakończył wzrostem (jako jedyny z polskich portów na Bałtyku) – o 2,9 proc. r/r do 24,6 mln ton. - To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wysoka była zwłaszcza dynamika przeładunków zboża, gdzie obroty zwiększyły się o prawie 69 proc. Już pomiędzy styczniem a październikiem 2020 r. przeładowano ponad 4,1 mln ton zbóż, więcej niż w całym 2019 r., gdy przeładunki tej grupy towarów wyniosły nieco ponad 3,2 mln ton. Zwiększyły się również – choć nieznacznie - przeładunki kontenerów.