Przy podpisaniu dokumentów obecny był premier Mateusz Morawiecki. — Droga Czerwona zapewni nam optymalne połączenie z obwodnicą trójmiejską. Zależy nam, żeby to do polskich portów przypływały towary, żeby wzrastała wymiana handlowa i żeby nasz kraj się rozwijał — mówił po podpisaniu porozumienia premier.
Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, łącznika z obwodnicą trójmiejską, to ponad 1,5 mld zł. Jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023. Ten dojazd zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z obwodnicą Trójmiasta i zastąpi remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego. Inwestycja znacząco poprawi możliwości przeładunkowe Portu.
Finansowanie prac przygotowawczych Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu Wieloletniego, o którym jest mowa w Ustawie z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Program Wieloletni CPK (jest już na ostatnim etapie uzgodnień rządowych) zapewni finansowanie w latach 2020-2023 prac przygotowawczych do inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski, nowe linie kolejowe (tzw. szprychy) i inwestycje komplementarne.
– W rozwoju portów morskich ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni znaczenie ma więc budowa tzw. Drogi Czerwonej – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – Celem nadrzędnym tej inwestycji są ułatwienia w transporcie ludzi i towarów, więc idealnie wpisuje się w sens inwestycji CPK – uważa Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.