Od węzła Żnin Północ w kierunku Szubina trwają jeszcze roboty na trasie głównej, co w najbliższym czasie pozwoli na przełożenie ruchu w obu kierunkach z drogi krajowej nr 5 na jedną jezdnię drogi ekspresowej.

Na uruchomionym odcinku wybudowane zostały cztery węzły drogowe (Żnin Zachód, Biskupin, Rogowo, Lubcz) oraz 16 mostów i wiaduktów. Powstały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Żnin Wschód i MOP Żnin Zachód. Do ruchu włączony został również węzeł Żnin Północ (Jaroszewo), który wchodzi w skład budowy szóstego odcinka trasy od Szubina. Pozwoliło to skomunikować uruchomiony fragment z istniejącą drogą krajową nr 5.

To już kolejny fragment S5 włączany do ruchu przed końcem roku. W połowie grudnia uruchomiono trzy odcinki pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem: Poznań – Wronczyn o długości 16 kilometrów, Wronczyn – Kościan Południe o długości prawie 19 kilometrów i 16-kilometrowy odcinek łączy Kościan z Radomickiem.

Droga ekspresowa S5 będzie jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Będzie mieć 365 kilometrów. Zostanie ukończona w 2022 roku.

Budowa trasy jest opóźniona, zwłaszcza na terenie Kujaw i Pomorza. Trzy inne odcinki trasy planowane na ten rok  - Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo i Białe Błota – Szubin, wciąż pozostają placem robót. Budowę prowadziła włoska firma Impresa Pizzarotti, która z powodu wstrzymania prac została wyrzucona z inwestycji. Problemy były także z odcinkiem Poznań – Wronczyn, z którego zeszło włoskie konsorcjum Toto Costruzioni Generali.