Wielka flota e-rowerów szturmuje okolice Paryża

Ułatwieniu dojazdów do pracy oraz zmniejszeniu korków i skażenia środowiska ma służyć duża flota rowerów elektrycznych do wynajmu w regionie paryskim.

Aktualizacja: 10.11.2018 13:59 Publikacja: 10.11.2018 13:55

Wielka flota e-rowerów szturmuje okolice Paryża

Foto: materiały prasowe

Od września 2019 regionalna firma transportowa Ile-de-France Mobilités (IDFM) udostępni 10 tys. e-rowerów w ramach długoterminowego wynajmu z zamiarem zwiększenia tej liczby do 20 tys., co będzie największym na świecie programem tego typu. Celem usługi „Véligo” będzie zachęcanie mieszkańców okolic Paryża do korzystania z rowerów w dojazdach do pracy, bo obecnie popularność takiego środka transportu wynosi zaledwie 1,6 proc. wszystkich kursów dziennie.

Véligo będzie obsługiwany przez spółkę j. v. poczty i firmy transportowej Transdev na podstawie 6-letniej umowy. Spółka otrzyma budżet do 111 mln euro. Ma być uzupełnieniem paryskiego programu Vélib, który posłużył jako wzorzec na świecie, ale wpadł w tarapaty od czasu przejęcia go w tym roku przez nowego operatora. Jedynie połowa z obiecanych 20 tys. rowerów jest obecnie w użytku.

Czytaj także: Francja rozważa wprowadzenie obowiązkowej rejestracji rowerów

Véligo będzie działać na innej zasadzie niż Vélib; pierwszy chronologicznie program polegał na krótkoterminowym wynajmowaniu rowerów i zostawianiu w specjalnych stojakach, drugi stawia na długoterminowość: rowery będą w domach użytkowników, którzy będą za nie płacić 40 euro miesięcznie, a pracodawcy będą mogli dofinansować połowę tej sumy.

Vélib służy głównie 2 mln mieszkańców centrum Paryża, Véligo jest nakierowany na stołeczny region, zamieszkały przez 10 mln ludzi i zapewniający jedną trzecią PKB.

Inicjatywa wyszła od Valérie Pécresse, członkini prawicowej UMP, prezydent regionu Ile-de-France, która często ściera się w kwestiach dotyczących transportu i środowiska z lewicową merem Paryża, Anne Hidalgo. — Elektryczne rowery mają ogromny potencjał. Są skutecznym i ekologicznym środkiem dotarcia do dworca w krótkich dojazdach, zastępując samochody — powiedziała. Jej zdaniem, Véligo pozwoli dojeżdżającym do miasta wypróbować takie rowery i mogą przekonać do kupowania takich.

Dobry rower elektryczny kosztuje 1500-2000 euro. W 2017 r. we Francji sprzedano ich ok. 250 tys. wobec 2,7 mln tradycyjnych — podała IDFM.

Od września 2019 regionalna firma transportowa Ile-de-France Mobilités (IDFM) udostępni 10 tys. e-rowerów w ramach długoterminowego wynajmu z zamiarem zwiększenia tej liczby do 20 tys., co będzie największym na świecie programem tego typu. Celem usługi „Véligo” będzie zachęcanie mieszkańców okolic Paryża do korzystania z rowerów w dojazdach do pracy, bo obecnie popularność takiego środka transportu wynosi zaledwie 1,6 proc. wszystkich kursów dziennie.

Véligo będzie obsługiwany przez spółkę j. v. poczty i firmy transportowej Transdev na podstawie 6-letniej umowy. Spółka otrzyma budżet do 111 mln euro. Ma być uzupełnieniem paryskiego programu Vélib, który posłużył jako wzorzec na świecie, ale wpadł w tarapaty od czasu przejęcia go w tym roku przez nowego operatora. Jedynie połowa z obiecanych 20 tys. rowerów jest obecnie w użytku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski