Od września 2019 regionalna firma transportowa Ile-de-France Mobilités (IDFM) udostępni 10 tys. e-rowerów w ramach długoterminowego wynajmu z zamiarem zwiększenia tej liczby do 20 tys., co będzie największym na świecie programem tego typu. Celem usługi „Véligo” będzie zachęcanie mieszkańców okolic Paryża do korzystania z rowerów w dojazdach do pracy, bo obecnie popularność takiego środka transportu wynosi zaledwie 1,6 proc. wszystkich kursów dziennie.
Véligo będzie obsługiwany przez spółkę j. v. poczty i firmy transportowej Transdev na podstawie 6-letniej umowy. Spółka otrzyma budżet do 111 mln euro. Ma być uzupełnieniem paryskiego programu Vélib, który posłużył jako wzorzec na świecie, ale wpadł w tarapaty od czasu przejęcia go w tym roku przez nowego operatora. Jedynie połowa z obiecanych 20 tys. rowerów jest obecnie w użytku.
Czytaj także: Francja rozważa wprowadzenie obowiązkowej rejestracji rowerów
Véligo będzie działać na innej zasadzie niż Vélib; pierwszy chronologicznie program polegał na krótkoterminowym wynajmowaniu rowerów i zostawianiu w specjalnych stojakach, drugi stawia na długoterminowość: rowery będą w domach użytkowników, którzy będą za nie płacić 40 euro miesięcznie, a pracodawcy będą mogli dofinansować połowę tej sumy.
Vélib służy głównie 2 mln mieszkańców centrum Paryża, Véligo jest nakierowany na stołeczny region, zamieszkały przez 10 mln ludzi i zapewniający jedną trzecią PKB.