Orange Polska postawił na technologie robotyzacyjne (w języku angielskim robotic process automation, czyli w skrócie RPA). Czy RPA to już sztuczna inteligencja, o której tak dużo mówi się na forum biznesu i administracji publicznej? Co ze sobą niesie?
Od RPA do AI
– Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwoma pojęciami jest taka, że technologie robotyzacyjne służą głównie do wykonywania określonych powtarzalnych działań według zdefiniowanych wcześniej reguł. Działania te powinny być proste, zalgorytmizowane i niewymagające podejmowania decyzji. Natomiast sztuczna inteligencja (ang. AI) polega na symulacji ludzkiego myślenia przy podejmowaniu decyzji – tłumaczy Sebastian Orzechowski, szef wydziału strategii IT i zarządzania zmianą w Orange Polska. – Gdybyśmy mieli rozróżnić te dwie technologie służące do automatyzacji, to RPA opierałoby się na procesach, natomiast AI na danych. Szybki rozwój doprowadzi najprawdopodobniej do zacierania się granic między tymi technologiami, ponieważ ich funkcjonalności będą stale rozszerzane – przewiduje.
Zwykło się przyjmować, że zaprzęgnięcie do pracy w firmie automatów to oszczędności wynikające z możliwości zatrudnienia mniejszej liczby pracowników. Zdaniem Orzechowskiego RPA służy z jednej strony poprawie efektywności, a z drugiej lepszej obsłudze klientów.
Telekom pracuje nad transformacją od ponad dwóch lat. – Jesteśmy jedną z niewielu firm w Polsce, które postawiły sobie automatyzację i upraszczanie procesów jako jeden z celów strategicznych. Nie znaleźliśmy w kraju ani za granicą firmy, która mogłaby zrealizować potrzeby robotyzacyjne w skali, jakiej potrzebujemy. Dlatego zdecydowaliśmy, że będziemy realizować te działania samodzielnie, we współpracy z niewielkim dostawcą zewnętrznym. Stworzyliśmy w tym celu Robotics Community, składające się z pracowników Orange Polska (z działów IT oraz B2B), którzy zostali przeszkoleni i są odpowiedzialni za rozwój i utrzymanie robotów programowych – opowiada ekspert.
– Realizujemy projekty robotyzacyjne w niemal każdej dziedzinie działalności, np. w zarządzaniu łańcuchem dostaw, wsparciu sprzedaży, HR etc. Co więcej, do automatyzacji naszych procesów wykorzystujemy różne rozwiązania, w tym VoiceBoty, sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, big data czy optyczne rozpoznawanie znaków. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić jak największą wartość z wdrażanych przez nas rozwiązań dla klientów biznesowych – relacjonuje ekspert.