Surowce i Chemia

Producent sody ma nowy plan poprawy wyników w najbliższych latach

Fotorzepa, Robert Gardziński
Kontrolowana przez Kulczyk Investments chemiczna grupa stawia na rozwój specjalistycznych produktów.

Zarząd Ciechu przyjął nową strategię grupy na lata 2019–2021. Spółka znana jest przede wszystkim z produkcji sody kalcynowanej, używanej do produkcji szkła, ale intensywnie rozwijać będzie też swoje pozostałe, mniejsze biznesy. Plan chemicznej grupy zakłada osiągnięcie w 2021 r. ponad 4 mld zł przychodów, ponad 900 mln zł EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) oczyszczonej ze zdarzeń jednorazowych i ponad 22-proc. rentowności EBITDA. Dla porównania, w 2017 r. Ciech wypracował 3,58 mld zł obrotów i 808,14 mln zł EBITDA, a marża EBITDA sięgnęła 22,6 proc.

Wyniki mają się więc poprawiać szybciej, niż szacują analitycy. – Główne cele finansowe są o około 20 proc. wyższe od naszych oczekiwań – komentuje Krystian Brymora, analityk DM BDM. – Głównym determinantem wzrostu mają być segmenty organiczny i krzemianowy – dodaje Brymora. Udział tych obszarów w wynikach grupy ma wyraźnie wzrosnąć, co w praktyce oznacza mocną dywersyfikację biznesu Ciechu.

– Przygotowaliśmy strategię stabilnego, precyzyjnie zaplanowanego rozwoju grupy, którego efektem będzie dywersyfikacja biznesu, umocnienie wiodącej pozycji na rynku sody kalcynowanej, ekspansja w obszarze soli, wykorzystanie potencjału segmentu organicznego i synergii wewnątrzgrupowych w obszarze krzemianów – podkreśla Dawid Jakubowicz, prezes Ciechu.

Wśród ważnych elementów strategii wymienia też m.in. wdrażanie innowacji i efektów prac działu badawczego. – W horyzoncie działania strategii nie narzucamy sobie ograniczeń w wyborze modelu rozwoju grupy, potwierdzając elastyczne podejście do zarządzania portfelem aktywów – dodaje Jakubowicz. Spółka nie wyklucza przy tym przejęć czy sprzedaży niektórych aktywów.

W segmencie sodowym Ciech zwiększy moce produkcyjne sody oczyszczonej i poszerzy ofertę m.in. o sodę do dializ. Zrealizuje też program poprawy efektywności utrzymania ruchu.

W biznesie solnym rozpocznie produkcję w nowej fabryce w Niemczech, dzięki czemu zwiększy swoje moce w tym zakresie o 75 proc. Stawia przy tym na produkty specjalistyczne, takie jak tabletki solne, sól farmaceutyczna czy granulat solny. Budowa warzelni pochłonie 100 mln euro, a jej uruchomienie planowane jest na 2020 r.

Jednocześnie grupa pracować będzie nad rozwojem portfela substancji aktywnych i rejestracją nowych produktów w obszarze środków ochrony roślin. Celem jest umocnienie pozycji w tym biznesie na głównych rynkach, czyli w Polsce i w Hiszpanii, i rozwój na pozostałych. Grupa chce zwiększyć sprzedaż tych produktów poza Polską nawet o ponad 40 proc. W planach jest też rozwój portfela produktów specjalistycznych w żywicach, utrzymanie obecnej pozycji rynkowej w piankach i opakowaniach szklanych, a także wykorzystanie rosnącego rynku krzemianów.

– Strategia niestety nic nie mówi o nakładach inwestycyjnych i zadłużeniu. Nie wskazuje też na nowe projekty inwestycyjne – zauważa Brymora.

Od środy nowym szefem Ciechu jest Dawid Jakubowicz, który już od września był oddelegowany z rady nadzorczej do pełnienia obowiązków prezesa. Zastąpił na tym miejscu Macieja Tyburę, który z powodów osobistych zrezygnował z funkcji prezesa. Pod koniec listopada rezygnację z zasiadania w zarządzie Ciechu złożył Krzysztof Szlaga.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL