Farma trolli za dotacje od państwa? Śledztwo "Newsweeka"

Dziennikarka tygodnika "Newsweek" pracowała dla firmy Cat@Net, zorganizowanej farmy trolli, która pobierała dotacje od państwa dzięki zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Agencja broniła w sieci TVP oraz jej prezesa Jacka Kurskiego, atakowała Jurka Owsiaka, WOŚP oraz zmarłego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Aktualizacja: 27.10.2019 16:35 Publikacja: 27.10.2019 16:18

Farma trolli za dotacje od państwa? Śledztwo "Newsweeka"

Foto: Pixabay

Dziennikarka "Newsweeka" Katarzyna Pruszkiewicz pracowała dla agencji e-PR Cat@Net. W firmie zatrudnionych jest 14 osób, które prowadzą 170 troll-kont w mediach społecznościowych.

"Zakładam konto na Twitterze. Staję się prawicową, patriotyczną »Panną z Żoliborza«, z flagą Polski w opisie. Piszę, że jestem tradycjonalistką, śpiochem, gadułą. Że wciąż studiuję. Alicja (rekruterka - red.) dała mi wskazówki: ważne jest to, aby konto było jak najbardziej wiarygodne – ja wiem, że jestem prawdziwą osobą, teraz jeszcze inni użytkownicy Twittera muszą w to uwierzyć. Przypominam sobie strzępy porad od Alicji: oprócz wpisów »społeczno-politycznych« muszę pokazać wymyśloną siebie. Studiuję? Wstawiam zdjęcie z uczelni. Ugotowałam obiad? Chwalę się na Twitterze. Nowe paznokcie? Wklejam zdjęcie. Takie drobiazgi budują autentyczność konta" - opisuje dziennikarka.

Osoby, które ją szkoliły, informowały, że ważne jest, by być systematycznym, kontrowersyjnym i zorganizowanym. Konta uaktywniały się podczas afer, konfliktów oraz w tematach kontrowersyjnych.

Założone przez nią konto "Panna z Żoliborza" komentowało strajk nauczycieli. "Piszę o dzieciach jako zakładnikach, nauczycielach jako egoistach i ludzi z nieuzasadnionymi roszczeniami. O nauczycielkach w drogich szalikach, które mają miny, jakby pracowały za karę. Chwalę starania rządu, który chce załagodzić sytuację. Piszę, komentuję, podaję dalej. Pannę z Żoliborza zaczynają obserwować kolejne konta. Im więcej obserwujących, tym bardziej konto staje się wiarygodne" - opisuje.

Firma od lat zatrudnia osoby niepełnosprawne, dzięki czemu otrzymuje dotacje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Od listopada 2015 roku do sierpnia 2019 roku firma otrzymała niemal 1,5 mln złotych.

Z analiz wynika, że firma od września 2017 r. do maja 2019 r. firma wypuściła 10 tys. wpisów na temat TVP. Mogły one zebrać niemal 15 mln odsłon.

"Newsweek" informuje, że głównym udziałowcem Cat@Net jest Adam Wojtasiewicz - wicenaczelny "Najwyższego Czasu". Firma miała być podwykonawcą agencji Art-Media, która jest rzekomo powiązana ze środowiskiem "Gazety Polskiej". Tygodnik łączy agencję również ze środowiskiem Antoniego Macierewicza i Bartłomieja Misiewicza.

Dziennikarka "Newsweeka" Katarzyna Pruszkiewicz pracowała dla agencji e-PR Cat@Net. W firmie zatrudnionych jest 14 osób, które prowadzą 170 troll-kont w mediach społecznościowych.

"Zakładam konto na Twitterze. Staję się prawicową, patriotyczną »Panną z Żoliborza«, z flagą Polski w opisie. Piszę, że jestem tradycjonalistką, śpiochem, gadułą. Że wciąż studiuję. Alicja (rekruterka - red.) dała mi wskazówki: ważne jest to, aby konto było jak najbardziej wiarygodne – ja wiem, że jestem prawdziwą osobą, teraz jeszcze inni użytkownicy Twittera muszą w to uwierzyć. Przypominam sobie strzępy porad od Alicji: oprócz wpisów »społeczno-politycznych« muszę pokazać wymyśloną siebie. Studiuję? Wstawiam zdjęcie z uczelni. Ugotowałam obiad? Chwalę się na Twitterze. Nowe paznokcie? Wklejam zdjęcie. Takie drobiazgi budują autentyczność konta" - opisuje dziennikarka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Sondaż: Połowa Polaków za małżeństwami par jednopłciowych. Co z adopcją?
Społeczeństwo
Ponad połowa Polaków nie chce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach
Społeczeństwo
Poznań: W bibliotece odkryto 27 woluminów z prywatnych zbiorów braci Grimm
Społeczeństwo
Budowa S1 opóźniona o niemal rok. Powodem ślady osadnictwa sprzed 10 tys. lat
Społeczeństwo
Warszawa: Aktywiści grupy Ostatnie Pokolenie przykleili się do asfaltu w centrum