Studenci chcą wysokich zarobków, studentki – stabilnego zatrudnienia

Młodzi ludzie marzą o pracy w renomowanych, znanych firmach, ważna jest dla nich możliwość realizacji zawodowych pasji oraz marka przedsiębiorstwa. Co szósty badany zastanawia się nad rozkręceniem własnego biznesu.

Aktualizacja: 24.06.2019 09:12 Publikacja: 23.06.2019 21:00

Studenci chcą wysokich zarobków, studentki – stabilnego zatrudnienia

Foto: Adobe Stock

W tegorocznej edycji „Most Attractive Employers 2019", globalnego badania preferencji i oczekiwań studentów stawiających pierwsze kroki na rynku pracy, prowadzonych przez firmę Universum, w Polsce wzięło udział prawie 13,4 tys. studentów, z 71 uczelni z kierunków biznesowych, inżynieryjnych, informatycznych, medycznych, nauk przyrodniczych, humanistycznych oraz prawniczych.

Czytaj także: Jak złowić pracownika na studiach

Najlepsze trójki

Kto ich zdaniem jest najatrakcyjniejszym pracodawcą? Jednej odpowiedzi na to pytanie nie ma, bo wiele zależy od specjalizacji, w jakiej kształcą się młodzi ludzie.

I tak dla osób z kierunków medycznych i związanych ze zdrowiem pierwsza trójka wymarzonych miejsc pracy to Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie, Ministerstwo Zdrowia i Centrum Medyczne Enel-Med. Dla absolwentów nauk ścisłych i przyrodniczych – Polpharma, Google oraz L'Oréal Polska.

Młodzi prawnicy uważają, że najatrakcyjniejsi pracodawcy to Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Kancelaria Wardyński i Wspólnicy oraz Google, inżynierowie zaś – Google, Volskwagen Group oraz Budimex.

W pierwszej trójce firm dla humanistów znalazły się TVN i... PLL LOT, informatyków – Microsoft i Intel, studentów kierunków biznesowych – Microsoft i PLL LOT. Trójkę uzupełnia – zdaniem wszystkich tych grup – Google.

Warto zwrócić uwagę, że Google, Microsoft, PLL LOT, L'Oréal Polska i IKEA, pojawiają się na wysokich pozycjach w prawie wszystkich grupach. To potwierdza, że dla młodych równie ważna jest możliwość realizacji zawodowych pasji jak marka firmy, dla której chcą pracować.

Co da mi firma?

A co jest kluczowe dla polskich studentów? Z badania Universum Talent Survey 2019 wynika, że młodzi ludzie twardo stąpają po ziemi. Najważniejsze czynniki wyboru pierwszego miejsca pracy we wszystkich badanych grupach to szansa na wysokie zarobki w przyszłości, dobre perspektywy awansu i kariery oraz możliwości szkoleń i rozwoju oferowane przez firmę.

Ale młodzi ludzie cenią też wymiar społeczny, czyli przyjazne otoczenie w pracy, szacunek okazywany pracownikom, bezpieczeństwo zatrudnienia, wizerunek pracodawcy. Ważne jest, jaką ma firma rynkową pozycję, czy dynamicznie się rozwija, czy jest innowacyjna, czy zapewnia kreatywne środowisko pracy i prestiż.

Globalne – najlepsze

Pierwszą pracę młodzi ludzie najchętniej podjęliby w międzynarodowej firmie – 44 proc. wskazań. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się przedsiębiorstwa krajowe (19 proc.) i instytucje publiczne – 11 proc.

Chętnie studenci podjęliby pracę w dużej firmie, czyli zatrudniającej ponad 200 osób – tak wskazało 37 proc. badanych, a 8 proc. marzy o megakorproacji, gdzie pracuje ponad 10 tys. osób.

Ale spora grupa młodych ludzi woli zaczynać karierę w bardziej kameralnej atmosferze: w firmach małych (zatrudniających 10–49 osób) – 31 proc. wskazań) lub średnich (50 –200 osób) – 23 proc. wskazań). Niezbyt dużym powodzeniem cieszą się mikrofirmy – 11 proc. wskazań.

Co szósty badany student zastanawia się nad rozkręceniem własnego biznesu. To wysoki wskaźnik, bo w ubiegłorocznej edycji na taką formę pierwszej pracy wskazywało 10 proc. badanych.

Kobiety chcą mniej?

A jakich wynagrodzeń studenci oczekują już na starcie? Okazuje się, że całkiem sporych, zbliżonych do rynkowych średnich, ale różnice w oczekiwaniach, w zależności od kierunków studiów i wieku są znaczne.

Najwyższych płac oczekują studenci kierunków informatycznych – w przypadku tzw. pokolenia Y to aż 5 tys. zł na miesiąc, a 4,8 tys. zł w przypadku najmłodszej generacji pracowników, czyli pokolenia Z.

Nieco mniejsze oczekiwania mają studenci kierunków inżynieryjnych – średnio 4,36 tys. zł (pokolenie Y życzyłoby sobie 4,7 tys. zł na starcie) oraz kierunków biznesowych – 4,4 tys. zł, to wymaganie obu pokoleń.

Studentki mają średnio niższe oczekiwania finansowe niż studenci. Młode kobiety w swojej pierwszej pracy chciałyby dostawać 3,96 tys. zł, zaś młodzi mężczyźni – 4,88 tys. zł (to wyniki uśrednione dla wszystkich grup). Tak duże różnice mogą wynikać z faktu, że na kierunkach informatycznych, a to właśnie w branży IT obecnie są najwyższe wynagrodzenia, studiuje znacznie więcej panów niż pań.

Dla mężczyzn trzy topowe sektory, w których chcieliby pracować, to szeroko pojęte usługi cyfrowe, inżyniera przemysłowa i produkcyjna oraz bankowość.

Dla kobiet – media i reklama, sztuka, rozrywka i rekreacja oraz – podobnie jak u panów – bankowość.

Stabilność najważniejsza

Młodzi profesjonaliści zostali też poproszeni o określenie najważniejszych celów zawodowych. Okazuje się, że choć na polskim rynku pracy w ostatnich latach zaszły ogromne zmiany, aspiracje zawodowe młodzieży praktycznie się nie zmieniły. Przede wszystkim chcą więc posiadać stabilną i bezpieczną pracę – to pierwszy cel dla 64 proc. kobiet i 51 proc. mężczyzn.

Na drugim miejscu wśród swoich ważnych celów zawodowych badani stawiają uzyskanie statusu eksperta w swojej branży (ok. 50 proc. wskazań), na trzecim zaś – work-life balance (ok. 40 proc. wskazań).

Znacznie mniej osób planuje zostać liderem w organizacji lub zarządzać ludźmi, choć tu widać spore różnice. Najwięcej przyszłych liderów można szukać wśród studentów kierunków biznesowych (29 proc. badanych), nieco mniej ich znajdziemy wśród studentów kierunków inżynieryjnych (21 proc.) i IT (16 proc.).

W tegorocznej edycji „Most Attractive Employers 2019", globalnego badania preferencji i oczekiwań studentów stawiających pierwsze kroki na rynku pracy, prowadzonych przez firmę Universum, w Polsce wzięło udział prawie 13,4 tys. studentów, z 71 uczelni z kierunków biznesowych, inżynieryjnych, informatycznych, medycznych, nauk przyrodniczych, humanistycznych oraz prawniczych.

Czytaj także: Jak złowić pracownika na studiach

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko