Browar Lwówek na nowo

Browary Regionalne Jakubiak na dwa lata wydzierżawią zakład firmie Doctor Brew – dowiedziała się „Rzeczpospolita". W tym czasie nastąpi jego sprzedaż.

Aktualizacja: 14.11.2018 20:28 Publikacja: 14.11.2018 20:00

Browar Lwówek na nowo

Foto: Adobe Stock

Marek Jakubiak, właściciel Browarów Regionalnych Jakubiak, zdecydował się wydzierżawić Browar Lwówek firmie Doctor Brew, znanemu producentowi marek kratowych. Wartość transakcji, która zostanie ogłoszona 15 listopada, nie została ujawniona. Dzierżawca do października 2020 roku ma wyłączne prawo kupić zakład.

Browar Lwówek będzie produkował marki własne jak i produkty Doctor Brew. Spółka przejmie również sześć marek należących do zakładu we Lwówku, ogłosi też zbiórkę na platformie crowdfundingowej, aby zebrać środki na inwestycje w browar. Rozmowy trwały od czerwca 2018 r.

– Z wielu ofert, w tym od międzynarodowych koncernów, postanowiłem wybrać i przekazać browar w ręce młodych, polskich przedsiębiorców – mówi Marek Jakubiak.

Nowe życie browaru

Spółka Doctor Brew chce przenieść całość produkcji do Lwówka i przeprowadzić dodatkowe prace modernizacyjne i inwestycje w wyposażenie, za ponad 1,5 mln zł. Jego moce produkcyjne mają wzrosnąć z 2 tys. do 4 tys. hektolitrów miesięcznie.

– Pod marką Lwówek kryje się sześć lubianych przez konsumentów odmian piwa regionalnego. Bardzo cieszy mnie fakt, że wraz z objęciem zarządzania browarem, będziemy mogli rozszerzyć nasze portfolio o te produkty – mówi Tomasz Czechowski, członek zarządu Doctor Brew. – Zamierzamy wspierać ich sprzedaż w dotychczasowych kanałach, a także rozwijać ją w naszej sieci dystrybucji.

Wartość sprzedaży piwa w ciągu ostatnich 12 miesięcy, do końca września, przekroczyła 16 mld zł, a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 r. kategoria urosła o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku.

Według danych Nielsena z kwietnia 2018 r. wielka trójka browarów, czyli Carlsberg Polska, Grupa Żywiec i należąca do japońskiego koncernu Asahi Kompania Piwowarska, kontroluje obecnie 83 proc. sprzedaży w Polsce (wartościowo), browary regionalne – 12 proc., marki własne sieci handlowych – 3,4 proc., browary rzemieślnicze – 0,5 proc.

Te ostatnie jednak rozwijają się żywiołowo. Według portalu Piwna Zwrotnica w ubiegłym roku wystartowało 51 browarów, w tym 25 stacjonarnych i 22 kontraktowe.

Spada z kolei sprzedaż piwa pod markami własnymi sieci handlowych, co pokazuje, że konsumenci chętniej zapłacą więcej, ale za produkt lokalny, o wysokiej jakości. Zaletą produktów z browarów rzemieślniczych są zazwyczaj krótkie terminy przydatności do spożycia dzięki brakowi konserwantów i innych sztucznych dodatków.

Giganci w grze

Na fali piwnej rewolucji zakładami regionalnymi coraz silniej interesują się nawet wielkie, przemysłowe browary. Grupa Żywiec kupi już drugi zakład regionalny. We wtorek grupa poinformowała, że za 500 mln zł kupiła Browar Namysłów od spółki Chicago Poland Investment Group. W Namysłowie warzy się rocznie 1,7 mln hl piwa dla marek Namysłów, Braniewo, Zamkowe i Kuflowe. Tymczasem sam Żywiec warzy rocznie 11 mln hl piwa w pięciu browarach w Żywcu, Warce, Elblągu Leżajsku i Cieszynie.

Na transakcję musi się zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ten sposób Namysłów dołączy w portfelu Żywca do regionalnego browaru Zamkowego w Cieszynie, który warzy piwo Brackie. Producenci zapewniają, że warzone jest ono w otwartych kadziach i nie ma nic wspólnego z tzw. piwem koncernowym.

Jeden z trzech największych polskich producentów piwa chce w ten sposób wykorzystać większe zainteresowanie konsumentów piwnymi specjalnościami. – Znajomość rynku piwnych specjalności, elastyczność działania Browaru Namysłów i nasza ekspertyza oraz doświadczenie w budowaniu silnych marek na większą skalę, to doskonałe połączenie, które tworzy przepis na sukces na zmieniającym się rynku – powiedział Guillaume Duverdier, prezes zarządu Grupy Żywiec SA.

Dla Duverdiera może to być jedna z ostatnich znaczących transakcji dokonana na fotelu prezesa grupy w Polsce, ponieważ po sześciu latach odchodzi na inne stanowisko w grupie Heinekena, a od stycznia zastąpi go na tym stanowisku François-Xavier Mahot.

Branża jest zgodna, że przejęć lokalnych browarów będzie coraz więcej.

Marek Jakubiak, właściciel Browarów Regionalnych Jakubiak, zdecydował się wydzierżawić Browar Lwówek firmie Doctor Brew, znanemu producentowi marek kratowych. Wartość transakcji, która zostanie ogłoszona 15 listopada, nie została ujawniona. Dzierżawca do października 2020 roku ma wyłączne prawo kupić zakład.

Browar Lwówek będzie produkował marki własne jak i produkty Doctor Brew. Spółka przejmie również sześć marek należących do zakładu we Lwówku, ogłosi też zbiórkę na platformie crowdfundingowej, aby zebrać środki na inwestycje w browar. Rozmowy trwały od czerwca 2018 r.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu