To już na tyle znacząca grupa, że trudno ją ignorować. Tym bardziej że jej liczebność będzie się zwiększała. Dlatego takie rozwiązania do oferty chce wprowadzić także sieć sklepów Żabka, w których działają stoiska do sprzedaży gorących dań typu hot dog właśnie.
– Pracujemy obecnie nad produktem, który ma zastąpić mięso w hot dogu, tak by mógł stać się równie smacznym wyborem dla wegetarian. Chcemy stworzyć bardzo dobre rozwiązanie bezmięsne, które zapoczątkuje zupełnie nową kategorię dań w naszej ofercie – mówi Jerzy Roguski, dyrektor handlowy firmy Żabka Polska. – Produkty są obecnie w fazie testowej, planujemy wprowadzić je do sprzedaży w przyszłym roku. Nieustannie pracujemy nad rozwojem naszej oferty produktów dla wegetarian w innych kategoriach – dodaje.
Idą kolejne nowości
Wegańskie hot dogi doskonale przyjęły się także w ofercie stacji benzynowych. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów ceniących produkty wege, spółka wprowadziła do stałej oferty hot doga niezawierającego żadnych produktów odzwierzęcych. Niemal natychmiastowo zauważyliśmy pozytywny odzew w sieci, co oznacza, że odpowiedzieliśmy na realną potrzebę klientów – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos. Wege hot doga można spróbować na wszystkich stacjach na tzw. MOP-ach (czyli miejscach obsługi podróżnych) oraz w punktach głównie w największych aglomeracjach. – Możliwe, że oferta zostanie rozszerzona na wszystkie stacje sieci – dodaje Kasprzyk.
Sieci handlowe wprowadzają także marki własne zamienników, np. kiełbaski sojowe w Biedronce. Roślinne pasztety oferują także Pekpol pod marką Dziarskie Jarskie i ZM Olewnik, a Silesia poza pasztetami wprowadziła także kiełbaski i plastry przypominające wędliny pod marką BeVege. Grupa Sokołów ma z kolei linię Z Gruntu Dobre – to bezmięsne pasty, pasztety, humusy oraz dania gotowe. Furorę robi też marka Dobra Kaloria, pod nią w marcu ruszyła produkcja burgerów i klopsów roślinnych, które mają nawet 25 proc. białka. Do tego szybko rosnący rynek roślinnego mleka czy nabiału.
– Od 2017 roku zrezygnowaliśmy już z kilkudziesięciu produktów z mleka krowiego i skupiliśmy się wyłącznie na wysokiej jakości żywności na bazie mleczka kokosowego – mówi Magdalena Kubit zarządzająca firmą Jogurty MAGDA. – Przejmując zarządzanie firmą od ojca w 2017 r., mogłam rozpocząć realizację swojej wizji, w której nie ma miejsca na produkty pochodzenia zwierzęcego. Mogę pracować dzięki temu w zgodzie ze sobą oraz nową misją i strategią firmy – dodaje.
W kawiarniach standardem jest już opcja zastąpienia mleka krowiego alternatywą roślinną. Z ankiety przeprowadzonej przez organizację ProVeg Polska wynika jednak, że ponad 70 proc. klientów chętniej kupowałoby kawę z mlekiem roślinnym, gdyby nie wiązało się to z dodatkową opłatą. Jednocześnie większość ankietowanych kawiarni przyznała, że ma już w ofercie także inne wegańskie produkty.