Hot dogi bez mięsa wielkim hitem

W Ikei już co dziesiąta sprzedana kiełbaska jest wege. Popytem cieszą się też na stacjach Lotosu, a w 2020 r. pojawią się w Żabce – ustaliła „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 28.10.2019 06:20 Publikacja: 27.10.2019 21:00

Hot dogi bez mięsa wielkim hitem

Foto: PxHere

Roślinna kuchnia przebojem wdziera się na polskie stoły. I to nie tylko do restauracji w wielkich miastach, ale i do miejsc proponujących dania typu fast food. Co więcej, firmy systematycznie rozwijają tego typu ofertę, ponieważ klienci chętnie sięgają po bezmięsne odpowiedniki ulubionych dań.

Miliony chętnych

– Od dawna prowadzimy szereg własnych projektów na rzecz przygotowania nowej oferty tego typu produktów. Mamy wegańskie klopsiki i hot dogi – te ostatnie odpowiadają już za 10 proc. sprzedaży tej kategorii w naszych sklepach w Polsce – mówi Carolina Garcia Gomez, prezes Ikea Retail w Polsce. – Latem wprowadziliśmy też wegańskie lody, co pokazuje, że uważnie się temu kierunkowi przyglądamy. Zarówno jeśli chodzi o zamienniki smaku mięsa z roślin, jak i klopsiki z ryb. Wielu szczegółów nie mogę zdradzić – dodaje.

Czytaj także: Dania roślinne szturmem podbijają ojczyznę schabowego

Jak pisaliśmy niedawno w „Rzeczpospolitej", według raportu serwisu Pyszne.pl w Polsce jest już ok. 1 mln wegan i wegetarian, a 2 mln osób planują odejście od produktów mięsnych. Do tego dochodzą miliony konsumentów, którzy z mięsa nie rezygnują zupełnie, ale chcą ograniczać jego spożycie – według badania IQS to już 43 proc. Polaków. I to głównie z myślą o nich powstają produkty, które czasami łudząco przypominają smak mięsa.

To już na tyle znacząca grupa, że trudno ją ignorować. Tym bardziej że jej liczebność będzie się zwiększała. Dlatego takie rozwiązania do oferty chce wprowadzić także sieć sklepów Żabka, w których działają stoiska do sprzedaży gorących dań typu hot dog właśnie.

– Pracujemy obecnie nad produktem, który ma zastąpić mięso w hot dogu, tak by mógł stać się równie smacznym wyborem dla wegetarian. Chcemy stworzyć bardzo dobre rozwiązanie bezmięsne, które zapoczątkuje zupełnie nową kategorię dań w naszej ofercie – mówi Jerzy Roguski, dyrektor handlowy firmy Żabka Polska. – Produkty są obecnie w fazie testowej, planujemy wprowadzić je do sprzedaży w przyszłym roku. Nieustannie pracujemy nad rozwojem naszej oferty produktów dla wegetarian w innych kategoriach – dodaje.

Idą kolejne nowości

Wegańskie hot dogi doskonale przyjęły się także w ofercie stacji benzynowych. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów ceniących produkty wege, spółka wprowadziła do stałej oferty hot doga niezawierającego żadnych produktów odzwierzęcych. Niemal natychmiastowo zauważyliśmy pozytywny odzew w sieci, co oznacza, że odpowiedzieliśmy na realną potrzebę klientów – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Lotos. Wege hot doga można spróbować na wszystkich stacjach na tzw. MOP-ach (czyli miejscach obsługi podróżnych) oraz w punktach głównie w największych aglomeracjach. – Możliwe, że oferta zostanie rozszerzona na wszystkie stacje sieci – dodaje Kasprzyk.

Sieci handlowe wprowadzają także marki własne zamienników, np. kiełbaski sojowe w Biedronce. Roślinne pasztety oferują także Pekpol pod marką Dziarskie Jarskie i ZM Olewnik, a Silesia poza pasztetami wprowadziła także kiełbaski i plastry przypominające wędliny pod marką BeVege. Grupa Sokołów ma z kolei linię Z Gruntu Dobre – to bezmięsne pasty, pasztety, humusy oraz dania gotowe. Furorę robi też marka Dobra Kaloria, pod nią w marcu ruszyła produkcja burgerów i klopsów roślinnych, które mają nawet 25 proc. białka. Do tego szybko rosnący rynek roślinnego mleka czy nabiału.

– Od 2017 roku zrezygnowaliśmy już z kilkudziesięciu produktów z mleka krowiego i skupiliśmy się wyłącznie na wysokiej jakości żywności na bazie mleczka kokosowego – mówi Magdalena Kubit zarządzająca firmą Jogurty MAGDA. – Przejmując zarządzanie firmą od ojca w 2017 r., mogłam rozpocząć realizację swojej wizji, w której nie ma miejsca na produkty pochodzenia zwierzęcego. Mogę pracować dzięki temu w zgodzie ze sobą oraz nową misją i strategią firmy – dodaje.

W kawiarniach standardem jest już opcja zastąpienia mleka krowiego alternatywą roślinną. Z ankiety przeprowadzonej przez organizację ProVeg Polska wynika jednak, że ponad 70 proc. klientów chętniej kupowałoby kawę z mlekiem roślinnym, gdyby nie wiązało się to z dodatkową opłatą. Jednocześnie większość ankietowanych kawiarni przyznała, że ma już w ofercie także inne wegańskie produkty.

– Dane pokazują, że zaledwie co dziesiąta osoba kupująca roślinne produkty jest na diecie roślinnej. Stąd udział tych produktów w rynku jest większy niż liczba wegan i wegetarian – mówi Patrycja Homa, dyrektor ProVeg Polska. – Marki rozważające wprowadzenie roślinnej oferty mogą się spodziewać, że klientami docelowymi będą nie tylko osoby na diecie roślinnej, ale także te wybierające takie produkty ze względu na smak, dbałość o środowisko czy zdrowie. Razem stanowią większy procent społeczeństwa – dodaje.

Innowacje podbijają rynek FMCG

Nielsen w Polsce po raz pierwszy tak kompleksowo zbadał rynek nowości produktowych FMCG. Wybór najlepszych nowych produktów oparty został na dwóch równoważnych obszarach: wartości sprzedaży produktów oraz ich postrzeganiu przez konsumentów. Na podium zgodnie z raportem Nielsena znalazły się: napój Fuzetea ze średnią miesięczną sprzedażą na poziomie 9,3 mln zł, lody Big Milk Intense z 7,5 mln zł oraz pasta do zębów Colgate Natural Extracts Charcoal z 0,6 mln zł. W czołówce znalazły się również: baton Knoppers, czipsy Wiejskie Ziemniaczki Ciosane, piwo Somersby Watermelon, wino Carlo Rossi Refresh, kawa Jacobs Barista Edition, jogurty Activia Siemię Lniane, płatki śniadaniowe Lion WildCrush, mus owocowy Tymbark Mus 100 proc. owoców, bagietka z masłem czosnkowym Aryzta, tusz do rzęs L'Oreal Unlimited, linia produktów do prania E Aromatherapy, ręcznik papierowy Almusso Lemon XXL. – Innowacja się opłaca. Na dużych rynkach UE, takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, za naprawdę udaną innowację uznaje się produkt, którego wartość sprzedaży w pierwszym roku przekracza 10 mln euro – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce. – Polski rynek innowacji jak najbardziej może być porównywany z rynkami Europy Zachodniej, a na tle regionu to właśnie u nas innowacje sprzedają się najlepiej – dodaje. Wyższa niż regionalna średnia wartość sprzedaży wynika z wielkości rynku i liczby gospodarstw domowych, ale pokazuje również poziom rozwoju ekonomicznego kraju i skłonność Polaków do kupowania nowych produktów.

Piotr Kruszyński prezes PizzaPortal.pl

Obserwujemy zmiany w zachowaniu klientów, szczególnie wśród osób do 35. roku życia. W Warszawie już ponad 10 proc. zamawiających decyduje się na dania wege. Restauracje oprócz tradycyjnych potraw serwują również ich wegańskie i wegetariańskie wersje. Duże sieci szybkiej obsługi również wprowadzają bądź rozwijają ofertę dań bezmięsnych. Wszystko jest na etapie testów: niektóre potrawy wchodzą na chwilę do menu. W ofertach takich sieci pojawiają się np. burgery, które smakują i wyglądają jak mięsne, a są z wegańskich składników.

Roślinna kuchnia przebojem wdziera się na polskie stoły. I to nie tylko do restauracji w wielkich miastach, ale i do miejsc proponujących dania typu fast food. Co więcej, firmy systematycznie rozwijają tego typu ofertę, ponieważ klienci chętnie sięgają po bezmięsne odpowiedniki ulubionych dań.

Miliony chętnych

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”