Z raportu Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ wynika, że choć wydatki na takie produkty wynoszą już 1,36 mld zł w cenach detalicznych to stanowią tylko 0,5 proc. całego rynku spożywczego. Z końcem 2019 r. w Polsce działało 18,6 tys. gospodarstw legitymujących się certyfikatem zielonego listka UE.
Z raportu wynika, że w czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym, liczącym ok. 850 sklepów. Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.
- Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną – widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze – mówi Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, jest optymistą, jeżeli chodzi o dalszy rozwój rynku. - Znacznie wyższa świadomość na temat żywności ekologicznej zostanie. Tak samo jak częstsze jej nabywanie i spożywanie. Pandemia zwiększyła pobyt na produkty Bio, przyspieszyła rozwój tego rynku, co napawa nas optymizmem. Dynamicznie rozwija się sprzedaż żywności ekologicznej przez Internet - mówi.
Według szacunków, w ciągu ostatnich dwóch lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej co najmniej podwoiła się. Można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche, które są w zdecydowanej większości oraz te oferujące także produkty świeże. - Obecnie w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku – mówi Michał Kapica, prezes Smak Natury i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.