Żywność bio szybko znika z półek

O blisko 38 proc. wzrosła sprzedaż żywności ekologicznej w małych sklepach w 2020 r. W ubiegłym zaś liczba importerów podskoczyła o 16 proc. Tymczasem rolników w tej branży jest coraz mniej.

Aktualizacja: 25.05.2020 21:01 Publikacja: 25.05.2020 21:00

Żywność bio szybko znika z półek

Foto: Adobe Stock

Żywność ekologiczna to wciąż wybór nielicznych konsumentów – w małych sklepach jej udział w wartości sprzedaży wynosi zaledwie 0,1 proc., a w całym handlu w koszyku spożywczym zajmuje jedynie 0,5 proc.

A jednak ta moda zaczęła się szybko zmieniać: według Centrum Monitorowania Rynku w pierwszym kwartale tego roku wartość sprzedaży produktów bio w małych sklepach zwiększyła się o 37,6 proc. Są to jednak dane sprzed wybuchu epidemii, pytanie brzmi więc, jak konsumenci droższej żywności ekologicznej zareagują na kryzys gospodarczy.

Najmodniejszy jest nabiał, wart już 176 mln zł, na same jogurty klienci wydali według Nielsena 100 mln zł, na wódkę bio – 30 mln zł. Wsparcie dla rolnictwa organicznego ogłosiła ostatnio Komisja Europejska, w strategii „Od pola do stołu". Powierzchnia upraw organicznych ma zajmować co najmniej 25 proc. powierzchni upraw. – Konwersja 25 proc. powierzchni gruntów na rolnictwo ekologiczne jest wykonalna, ale dużą rolę odegrają zachęty dla rolników. Żeby im się to opłacało – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. – Potrzebne jest też dowartościowanie przetwórców żywności ekologicznej, bo oni w zasadzie nie mają swojego ministerstwa. W świetle prawa nie są rolnikami, a wsparcie z pozostałych resortów ich omija – dodaje.

SGGW wyceniła wartość rynku ekologicznego w 2018 r. na 1,3 mld zł, a Nielsen ocenił wartość sprzedaży żywności ekologicznej w 2019 r. na 620 mln zł. Coraz mniej działa tu rolników, ich liczba spadła w 2019 r. o 3 proc. – do 18,6 tys. Branża jednak twierdzi, że to kosmetyczne zmiany, a o braku kryzysu świadczy wzrost liczby przetwórców o 6,3 proc. – do 970. Po skoku o 16,3 proc. działa już 240 importerów. Liczby eksporterów resort rolnictwa nie zna.

Ekologów martwi obcięcie wsparcia dla ekologicznych producentów rolnych rzędu 178 mln euro, ale resort broni się, że jedynie przesunął środki, bo ich wykorzystanie było niższe, niż zakładano.

Żywność ekologiczna to wciąż wybór nielicznych konsumentów – w małych sklepach jej udział w wartości sprzedaży wynosi zaledwie 0,1 proc., a w całym handlu w koszyku spożywczym zajmuje jedynie 0,5 proc.

A jednak ta moda zaczęła się szybko zmieniać: według Centrum Monitorowania Rynku w pierwszym kwartale tego roku wartość sprzedaży produktów bio w małych sklepach zwiększyła się o 37,6 proc. Są to jednak dane sprzed wybuchu epidemii, pytanie brzmi więc, jak konsumenci droższej żywności ekologicznej zareagują na kryzys gospodarczy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”