Producent caracali poradził sobie bez polskich zamówień

Airbus Helicopters dostarczył klientom sektora militarnego i cywilnego w 2016 r. 418 nowych śmigłowców i zebrał zamówienia na kolejnych 388 maszyn.

Aktualizacja: 28.01.2017 08:29 Publikacja: 28.01.2017 08:07

Producent caracali poradził sobie bez polskich zamówień

Foto: materiały producenta

Koncern, który bezskutecznie  oferował polskiej armii caracale, twierdzi, że poradził sobie na zeszłorocznym, wyjątkowo trudnym rynku i umocnił na pozycji lidera.

Firma poinformowała, że dzięki kilkuprocentowym wzrostom sprzedaży wzmocniła swoją wiodącą pozycję zwłaszcza na rynku śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego przy jednoczesnym zachowaniu poziomu dostaw na wymagający rynek wojskowy.

Airbus Helicopters ujawnił, że w 2016 r zdobył zamówienia brutto na 388 śmigłowców, co stanowi stabilny wynik w porównaniu do 383 zamówień w 2015 r. W zeszłym roku udało się europejskiemu producentowi uzyskać zamówienia na 188 śmigłowców jednosilnikowych, 163 lekkie dwusilnikowe H135 i H145 oraz 23 śmigłowce rodziny Super Puma.

Trudny rok dla śmigłowców

Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters przyznał, że  miniony rok z powodu globalnego spadku zamówień , był chyba najtrudniejszym rokiem w ostatniej dekadzie dla całego przemysłu śmigłowcowego. W przypadku Airbus Helicopters  liczne wyzwania jedynie zwiększyły jednak determinację, aby „ koncentrując się na jakości i bezpieczeństwie oferować klientom gamę najnowocześniejszych produktów i usług". W ocenie szefa Airbus Helicopters poradził sobie  a koncernowi udało się osiągnąć cele operacyjne i przystąpić do realizacji planu transformacji firmy.

Polska odrzuca offset

Firmie z Marignane nie udało się w 2016 r. sfinalizować kontraktu na dostawy 50 caracali dla polskich sił zbrojnych  - rząd RP  nie zaakceptował oferty offsetowej i zakończył negocjacje przemysłowe uznając, że ich kontynuowanie jest bezcelowe bo nie zabezpiecza polskich interesów gospodarczych i bezpieczeństwa. Jednak wojskowe maszyny H225M zostały wybrane m.in. przez Singapur i Kuwejt. AH udało się też sprzedać śmigłowce z rodziny H135 i H145 Wielkiej Brytanii – będą wykorzystywane do szkolenia wojskowych pilotów. Ostatni rok przyniósł także dostawy pierwszych nowych śmigłowców morskich AS565 MBe Panther do Meksyku i Indonezji oraz pierwszy lot NH90 Sea Lion - wyspecjalizowanej maszyny przygotowanej dla marynarki wojennej Niemiec.

Nowe konstrukcje

W 2016 r. wszedł do służby pierwszy dwusilnikowy śmigłowiec średni H175 w konfiguracji VIP oferowany na rynku cywilnym, podczas gdy wariant dla służb porządku publicznego rozpoczął próby w locie. - Maszyna  powinna zdobyć odpowiednią certyfikację w 2017 r -  oczekuje zarząd Airbusa.

W zeszłym roku  zamówienie na 100 śmigłowców H135 złożyło w Airbus Helicopters  konsorcjum z Chin. Umowa przewiduje że śmigłowce będą montowane w tym kraju w ciągu najbliższych dziesięciu lat. W listopadzie europejska agencja EASA wydała certyfikat dla wersji H135 wyposażonej w awionikę Helionix, natomiast przez cały rok prowadzono próby w locie śmigłowca następnej generacji H160. Zamówienia na te maszyny spodziewane są w  2017 r.

Jedyny rywal Boeinga

Koncern z Marignane podkreśla ,że w 2016 r. na całym świecie użytkowano flotę ok. 12 000 śmigłowców Airbusa, eksploatowanych przez ponad 3000 operatorów i klientów.

Airbus Helicopters wchodzi w skład Airbus Group globalnego potentata branży lotniczej i kosmicznej. W 2015 r. cała Grupa wygenerowała przychody w wysokości 64,5 mld euro przy zatrudnieniu ok. 136 600 osób. Airbus oferuje całą gamę samolotów komunikacyjnych mogących zabrać na pokład od 100 do 600 pasażerów. Grupa Airbus jest również europejskim liderem produkcji samolotów militarnych, do tankowania w powietrzu, bojowych, transportowych i do misji specjalnych. Jest również europejskim liderem ( i nr 2 w świecie) w dziedzinie systemów kosmicznych.

Koncern, który bezskutecznie  oferował polskiej armii caracale, twierdzi, że poradził sobie na zeszłorocznym, wyjątkowo trudnym rynku i umocnił na pozycji lidera.

Firma poinformowała, że dzięki kilkuprocentowym wzrostom sprzedaży wzmocniła swoją wiodącą pozycję zwłaszcza na rynku śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego przy jednoczesnym zachowaniu poziomu dostaw na wymagający rynek wojskowy.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie