fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Eksportowe przeboje polskiej gospodarki

Fotorzepa, Grzegorz Zubrzycki
Eksport stał się jednym z fundamentów rozwoju polskiej gospodarki. W 2015 roku wyniósł 178,71 miliarda euro i zwiększył się w ujęciu rocznym o 7,8 proc.

Ponieważ import rósł wolniej, ubiegły rok Polska zakończyła dodatnim bilansem handlowym - nadwyżka eksportu nad importem wyniosła 3,68 miliarda euro.

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, przed polskimi eksporterami są kolejne lata dobrej passy. W rankingu Eksportowe TOP50 2016 wskazali 50 branż, które mają największe szanse na podbijanie zagranicznych rynków. – Wzrosty eksportu wypracują wszyscy polscy eksporterzy, ale w rankingu Eksportowe TOP50 2016 typujemy branże z największym potencjałem mierzonym punktami od 0 do 100, które wyliczamy przy wykorzystaniu autorskiego indeksu - mówi Feliks Bentkowski, dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK. Wartości indeksów dla poszczególnych grup towarów ilustrują silną pozycję powszechnie znanych polskich hitów eksportowych. Wskazują także działy, które są mniej oczywiste.

Na pierwszym miejscu (z 75 pkt. indeksowymi na 100 możliwych) znalazły się meble i akcesoria wyposażenia wnętrz. Eksport mebli w 2016 roku może przekroczył wartość 9 miliardów euro. Wskazuje na to dotychczasowy wzrost zagranicznej sprzedaży polskiej branży meblarskiej: w ubiegłym roku wzrosła ona o 7 proc. rok do roku. Przemysł meblowy okazał się także liderem wzrostu zatrudnienia. Wzrosło ono o blisko 8 tys. osób bez uwzględniania firm mikro. Atutem polskich mebli jest ich wysoka jakość przy stosunkowo umiarkowanej cenie, co sprawia, że mogą one konkurować na europejskich rynkach z największymi producentami. – Na razie Polska w eksporcie mebli zajmuje 3. miejsce w Europie i 5. miejsce na świecie. Z naszych analiz jasno wynika, że to jeszcze nie jest kres możliwości krajowych firm – mówi Bentkowski.

Drugie miejsce (60 pkt) zajęły przetwory ze zbóż, mąki i mleka. Wartość eksportu tych towarów w 2015 roku stanowiła niecały 1 proc. całości, jednak według analiz BZ WBK, bardzo duża dynamika wzrostu (+20,7 proc.) i wysokie miejsce w rankingu sugerują, że eksporterzy produktów zbożowych i mlecznych mogą swój udział mocno zwiększyć.

Na miejscu trzecim (55 pkt) znalazły się futra. Polska jest czołowym eksporterem futer w Europie a branża futrzarska bardzo szybko się rozwija. Ocenia się, że w Polsce działa blisko 750 ferm. Przy ich utrzymaniu pracuje ok. 10 tys. osób. W całej branży zatrudnienie jest jednak 4-5-krotnie większe, jeśli doliczyć garbarzy, kuśnierzy czy osoby zajmujące się ubojem zwierząt. Wartość ferm oraz ich urządzeń szacuje się na prawie 5 mld złotych. W 2015 roku branża wysłała za granicę wyroby o wartości blisko 1,7 mld zł.

Według rankingu Eksportowe TOP 50 2016 w najbliższych latach wzmocni się silna pozycja maszyn i urządzeń elektrycznych, które w tym roku znalazły się tuż za podium. BZ WBK przewiduje wzrost eksportu w sektorze motoryzacyjnym (6. miejsce w rankingu), który w tym roku może przekroczyć wartość 22 mld euro. Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Najważniejszym odbiorcą jest rynek niemiecki, duży eksport kierowany jest także do Włoch i Wielkiej Brytanii. Coraz większego znaczenia nabierają także rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie polskie firmy wysyłają komponenty dla fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Można się też spodziewać dalszej ekspansji polskiego przemysłu kosmetycznego. – Przyszłością branży są dalekie rynki – uważa Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w BZ WBK. To kraje Bliskiego Wschodu, Afryka Północna oraz Ameryka Łacińska. Z kolei rynek europejski jest dla polskich kosmetyków bardzo konkurencyjny. - Marki kosmetyczne mają tu długoletnią tradycję a klientki i klienci są do nich bardzo przywiązani. Natomiast konkurowanie ceną jest o tyle trudne, że wymaga długiego okresu oczekiwania na moment, w którym upowszechni się wiedza, że cena polskich kosmetyków niesie za sobą pierwszorzędną jakość – uważa Molińska.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się także buty. W 2015 roku wartość eksportu obuwia wyniosła 967,8 mln euro w porównaniu do 785,7 mln euro w roku 2014. - Obuwie to klasyczny przykład eksportu po polsku: projekt i jakość wykonania są pierwszorzędne, nie odbiegają nawet w najmniejszym stopniu od oferty światowych producentów czy domów mody. Jednocześnie ceny, dzięki niższym kosztom produkcji, są bardzo konkurencyjne – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Natomiast wśród mniej kojarzonych z eksportowymi sukcesami znalazły się m.in. cynk i art. z cynku; wata, filc i włókniny oraz przędze specjalne i artykuły z nich  zegary i zegarki, specjalistyczne przyrządy i aparatura np. optyczna, pomiarowa i medyczna oraz nakrycia głowy.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA