Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Z sądów i urzędów będzie można otrzymywać e-zawiadomienia. Pomoże w tym Poczta Polska.

Aktualizacja: 12.11.2018 18:19 Publikacja: 11.11.2018 23:01

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Informacje pojawił się właśnie w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Czytaj także: Sąd: szkoła nie może się zasłaniać, że mail nie dotarł

Celem projektu jest zapewnienie komunikacji elektronicznej w postępowaniach administracyjnych, podatkowych, jak też sądowych. Nie oznacza to oczywiście końca papierowych przesyłek. Nadal będzie istniała możliwość otrzymywania oraz wysyłania korespondencji w tradycyjnej formie, czyli pocztą.

Zmiana systemu doręczeń będzie przedsięwzięciem na ogromną skalę. Rocznie w Polsce wysyła się 102 mln przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego 57 mln to przesyłki sądowe, a 22,5 mln dotyczy sektora publicznego.

Według wstępnych szacunków koszty utrzymania nowego systemu mają wynosić 1,5 mln zł. Kwota robi wrażenie. Szacuje się jednak, że oszczędność na nowym systemie, tylko w administracji publicznej, wyniosłyby około 106,5 mln zł.

Ministerstwo Cyfryzacji chce, by za e-przesyłki odpowiadał operator wyznaczony, dziś jest nim Poczta Polska. Oznacza to, że dla odbiorców tradycyjnej korespondencji Poczta Polska będzie automatycznie drukować i kopertować przesyłki. Natomiast urzędy będą otrzymywać i wysyłać korespondencję zawsze w postaci elektronicznej. Poczta będzie skanowała przesyłki wysyłane przez obywateli drogą tradycyjną, adresowane do urzędów.

E-przesyłki nie będą funkcjonować w jednym system, np. ePUAP -e, ale również w innych. W projekcie zostaną zdefiniowane standardy techniczne dotyczące komunikacji i bezpieczeństwa, podobnie jak obecnie jest w wypadku np. płatności kartami kredytowymi.

Powstanie też nowy rejestr: Baza Adresów Elektronicznych. Jego zadaniem będzie przechowywanie i udostępnianie adresów elektronicznych wszystkich podmiotów wysyłających elektroniczne listy.

Ministerstwo chce rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne nowych przepisów jeszcze w tym roku. Miałyby wejść w życie od 2020 r. Do tej pory wdrażanie tego rodzaju projektów, przygotowanych na mniejszą skalę jak CEPiK, nastręczało wielu problemów.

Dziś komunikacja elektroniczna z wieloma instytucjami i urzędami nastręcza wielu problemów. Ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim orzekł, że obowiązkiem organu administracji publicznej jest konfiguracja oraz zorganizowanie właściwej obsługi technicznej poczty elektronicznej. Chodzi odbiór przesyłanych podań. etc.

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Informacje pojawił się właśnie w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Czytaj także: Sąd: szkoła nie może się zasłaniać, że mail nie dotarł

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara