Kształtowanie postaw prozdrowotnych u każdego Polaka i budowanie solidarności międzypokoleniowej w każdej rodzinie postawili sobie za cel twórcy Kongresu „Zdrowie Polaków" 2020, prowadzonego jednocześnie w kilku miastach i transmitowanego w internecie.
– Korzystając z wiedzy i doświadczenia życiowego naszych poprzedników, dziś mamy szansę wspólnie przekazać to, co najlepsze następnym pokoleniom. W tej dyskusji nie może zabraknąć nikogo – żadnego pokolenia, żadnego środowiska, żadnej grupy społecznej, żadnego medium, żadnego wzorca osobowego, żadnego autorytetu. Tylko wtedy, wznosząc się na inny poziom naszej niezwykle potrzebnej współpracy jako przykładu dla naszego społeczeństwa, możemy odnieść sukces – przekonywał prof. Henryk Skarżyński, światowej sławy otochirurg i przewodniczący rady programowej kongresu.
Panele na temat organizacji ochrony zdrowia i najnowszych doniesień naukowych odbywały się w Warszawie i dziewięciu ośrodkach akademickich w Białymstoku, Gdańsku, Lublinie, Łodzi, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. W panelach udział wzięli nie tylko medycy, ale także eksperci ochrony zdrowia, ekonomii, gospodarki i mediów.
Podczas panelu „Ochrona zdrowia w okresie Covid-19" prof. Bolesław Samoliński z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i strateg komunikacji Anna Gołębicka wspólnie z ekspertami zastanawiali się, jak, koncentrując się na walce z Covid-19, nie zaniedbać pacjentów z innymi chorobami. Uczestnicy panelu doszli do wniosku, że w szpitalach wieloimiennych potrzebne są strefy buforowe dla chorych na koronawirusa, w których pacjent, a priori traktowany jako zakażony, jest szybko przyjmowany przez odpowiednio zabezpieczony personel, który przystępuje do leczenia, nie czekając na wynik testu. Potrzebne są też pilne rekomendacje dotyczące telewizyt.
Ostatni panel kongresu, w którym udział wzięła dziennikarka „Rzeczpospolitej", dotyczył roli mediów w czasie pandemii. Prof. Henryk Skarżyński i dr Małgorzata Gałązka-Sobotka z Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego wspólnie z przedstawicielami redakcji mediów branżowych i ogólnopolskich zastanawiali się, jak rzetelnie przekazywać wiedzę na temat koronawirusa przy tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i jak dokładnie weryfikować doniesienia naukowe.