Czytaj więcej:

PortalMorski.pl informuje, że obecnie jest budowany kadłub, wkrótce zainstalowany zostanie napęd i rozpoczną się pierwsze próby na wodzie. Model będzie wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny: do zasilania zastosowane zostaną ogniwa fotowoltaiczne i ogniwa paliwowe.  Zainstalowane pędniki pozwolą na bardzo precyzyjne manewrowanie statkiem łącznie z dynamicznym pozycjonowaniem.  W pierwszym etapie prób i testów układu napędowego wszystkie manewry będą realizowane za pomocą zdalnego, bezprzewodowego sterowania. 

Równolegle z budową modelu trwają laboratoryjne (komputerowe) prace nad autonomicznym systemem sterowania i po ich zakończeniu, system autonomiczny zostanie zainstalowany w modelu. Rozpoczną się wtedy próby i testy autonomicznego sterowania na doświadczalnym akwenie Akademii Morskiej w Szczecinie. Po pozytywnym zakończeniu prób z autonomicznym sterowaniem, zostanie zbudowany kolejny model bezzałogowego statku i przeprowadzone zostaną testy z wymianą informacji pomiędzy pływającymi statkami bezzałogowymi. Następnie rozpoczęte zostaną prace badawczo-projektowe nad ekologicznym bezzałogowym statkiem transportowym.
Pracownicy Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie będą projektować i budować wielkoskalowe modele redukcyjne w ramach działań Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających.

Budowa Centrum ruszy już wkrótce.  Tamtejsze specjalistyczne laboratoria będą stanowić zaplecze dla dziedzin badawczych związanych z gospodarką morską.