Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Zgodnie z zapowiedziami, Sergio Marchionne przedstawił w Balocco pod Turynem swój ostatni 5-letni biznes plan dla Fiata Chryslera skupiający się nad pojazdach sportowo-użytkowych, elektrycznych i hybrydowych.

Aktualizacja: 02.06.2018 13:13 Publikacja: 02.06.2018 09:43

Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Foto: AFP

Marchionne, tym razem pod krawatem jak obiecał, ale w blezerze, a nie jak dotąd w swetrze potwierdził konieczność kontynuowania produkcji pojazdów bardziej ekologicznych i bardziej inteligentnych. Zapowiedział zainwestowanie w ciągu 5 lat 45 mld euro w elektryfikację napędu, usługi związane z internetem i w auta autonomiczne. Zysk operacyjny EBITDA ma wzrosnąć do 13-16 mld euro z ok. 6,6 mld w 2017 r. (bez Magneti Marelli)

Szef FCA ogłosił tez zwycięstwo w realizacji od dawna najbardziej ambitnego celu: zlikwidowaniu w tym roku długu przemysłowego grupy. — Spodziewam się, że przy zamykaniu ksiąg finansowych w końcu czerwca podamy o pozycji netto gotówki przemysłowej — powiedział.

Odchodzenie od diesli

Do 2021 r. FCA zrezygnuje stopniowo z produkowania w Europie samochodów osobowych z dieslami, bo ten napęd tarci popularność z powodu zaostrzania przepisów i zmiany upodobań konsumentów. Jednocześnie FCA zainwestuje w ciągu 5 lat 9 mld euro w napęd elektryczny. Zdaniem Marchionne, to systemowa zmiana w motoryzacji

Marchionne potwierdził ograniczenie gamy Fiata, nie będą produkowane Punto i Mito, w Europie Zachodniej będą powstawać modele segmentu premium, grupa rozważa połączenie Alfy Romeo i Maserati w jeden dział. Fiat położy nacisk na Pandę, która wróci do Polski i na rodzinę 500, która będzie również z napędem elektrycznym.

Kurs na zysk

Marchionne przedstawił mapę drogową dla marek Jeep, Ram, Alfa Romeo i Maserati, które „generują największą cześć naszych obrotów i zysków".

Marka Jeep, mająca początki w czasie II wojny światowej, zyskała popularność na świecie. Do 2022 r. Jeep wypuści 9 nowych modeli, wejdzie do trzech nowych segmentów, w tym do dużych SUV i zaproponuje cztery wersje z napędem elektrycznym. Od 2021 r. będzie istnieć opcja elektryczna dla każdego modelu. Diesle Jeepa nie będą sprzedawane w Europie. FCA zakłada, że do 2022 r. co 12 dwunasty SUV sprzedawany na świecie będzie Jeepem czyli 3,3 mln sztuk rocznie.

Sprzedaż furgonetek Ram ma zwiększyć się w tym okresie o 30 proc. na święcie, a marka stanie się drugą wśród pojazdów dostawczych w Ameryce Płn.

Maserati uruchomi produkcję aut hybrydowych i elektrycznych z silnikami dostarczanymi przez Ferrari, aby rywalizować z Teslą i Porsche. Alfa Romeo będzie oferowana z napędem hybrydowym i elektrycznym. FCA chce zwiększyć sprzedaż aut tej marki do 400 tys. w 2022 r. ze 170 tys. przewidywanych w bieżącym roku. Producent chciał osiągnąć to w2018 r., ale problemy z technologia i projektowaniem uniemożliwiły to, marka jedzie więc dalej na stratach.

Następca z grona FCA

Ten Włoch z kanadyjskim paszportem kieruje włosko-amerykańską grupą od 14 lat, dokładnie od 1 czerwca 2004 r., uratował obie firmy Fiata i Chryslera od bankructwa i zwiększył 11-krotnie wartość Fiata. Teraz oświadczył, że ta poprawa stwarza nowe możliwości inwestycyjne i wynagradzanie udziałowców.

Na początku 2019 r. odejdzie, ale nie przedstawił swego następcy, powiedział jedynie, że będzie pochodzić z FCA. Marchionne uspokoił inwestorów i analityków cytując tytuł piosenki Bobby McFerrina „Don't worry, be happy". — Liczę, że mój następca dostosuje plan, jak zachce, ale zasadnicza strategia grupy została przyjęta — podsumował.

Marchionne, tym razem pod krawatem jak obiecał, ale w blezerze, a nie jak dotąd w swetrze potwierdził konieczność kontynuowania produkcji pojazdów bardziej ekologicznych i bardziej inteligentnych. Zapowiedział zainwestowanie w ciągu 5 lat 45 mld euro w elektryfikację napędu, usługi związane z internetem i w auta autonomiczne. Zysk operacyjny EBITDA ma wzrosnąć do 13-16 mld euro z ok. 6,6 mld w 2017 r. (bez Magneti Marelli)

Szef FCA ogłosił tez zwycięstwo w realizacji od dawna najbardziej ambitnego celu: zlikwidowaniu w tym roku długu przemysłowego grupy. — Spodziewam się, że przy zamykaniu ksiąg finansowych w końcu czerwca podamy o pozycji netto gotówki przemysłowej — powiedział.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej