BMW zaczął rok od dużego spadku zysku

Zysk operacyjny BMW w I kwartale zmalał o 78 proc., bardziej niż zakładano, do 589 mln euro mimo większych dostaw aut, bo nie pokryło to odpisu 1,4 mld euro i zwiększenia inwestycji o 36 proc.

Publikacja: 07.05.2019 18:16

BMW zaczął rok od dużego spadku zysku

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska uprzedziła w kwietniu niemieckie firmy samochodowe, BMW, Daimlera i VW, że czekają je duże grzywny za zmowę dotyczącą technologii filtrowania emisji spalin. BMW zaprzeczył udziałowi w tej zmowie, ale też ogłosił wcześniej, że odpisze w bilansie ponad miliarda euro. Teraz potwierdził prognozę z 20 marca o zmniejszeniu rocznego zysku brutto o ponad 10 proc. Wówczas zapowiedział plan zaoszczędzenia 12 mld euro dla wyrównania skutków wahań kursowych i zwiększenia nakładów na nowe technologie.

Dział samochodowy poniósł kwartalną stratę, ale zysk 648 mln działu usług finansowych pozwolił częściowo pokryć ją. Firma z Monachium zaksięgowała ponadto zysk nadzwyczajny 328 mln euro z kapitalizacji rynkowej spółki usług mobilnych z Daimlerem.

Wydatki na własne zakłady i na ich wyposażenie wzrosły o 36 proc. do 999 mln euro, bo firma przygotowuje się do produkcji aut serii 3, e-aut i hybryd nowej generacji. Chcąc ograniczyć wzrost kosztów zmniejszy o połowę liczbę kombinacji silników i przekładni, ma zamiar zaoszczędzić do końca 2022 r. ponad 12 mld euro

Analitycy uznali, że podane wyniki są bardzo umiarkowane, odnotowali, że zwłaszcza sprzedaż e-aut i hybryd nie była imponująca - stwierdził Reuter. - Nie dzieje się dobrze w BMW - powiedział Frank Schwoppe z NordLB. Arndt Ellinghorst z Evercore ISI podziela tę opinię: - BMW wjechał w okres słabych wyników. Problem tylko w tym, jak długo to potrwa.

Bawarczycy spodziewają się mniejszej sprzedaży w I półroczu zwłaszcza z powodu reorganizacji zakładów, które zaczną produkcję nowych aut serii 1 i 3. Według dyrektora finansowego, Nicolasa Petersa napięcia handlowe USA-Chiny mogą wpłynąć na zysk na poziomie co najmniej 100 mln euro.

BMW potwierdził jednak roczną prognozę zwiększenia sprzedaży i marżę EBIT 8-10 proc. Prezes Harold Krüger poinformował o zwiększeniu produkcji SUV X3 w Spartanburgu i w Chinach, aby zmniejszyć wpływ wojny celnej USA-Chiny. Zapewnił, że jego firma nie ma planów kupna udziału w Daimlerze, choć obie firmy rozmawiają o pogłębieniu współpracy nad pojazdami autonomicznymi.

Komisja Europejska uprzedziła w kwietniu niemieckie firmy samochodowe, BMW, Daimlera i VW, że czekają je duże grzywny za zmowę dotyczącą technologii filtrowania emisji spalin. BMW zaprzeczył udziałowi w tej zmowie, ale też ogłosił wcześniej, że odpisze w bilansie ponad miliarda euro. Teraz potwierdził prognozę z 20 marca o zmniejszeniu rocznego zysku brutto o ponad 10 proc. Wówczas zapowiedział plan zaoszczędzenia 12 mld euro dla wyrównania skutków wahań kursowych i zwiększenia nakładów na nowe technologie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły