Renault zamyka epokę Carlosa Ghosna

Ten tydzień będzie decydujący dla Renaulta, który rozstaje się z Carlosem Ghosnem i wybiera nowe kierownictwo po 2 miesiącach kryzysu władzy

Publikacja: 21.01.2019 07:07

Renault zamyka epokę Carlosa Ghosna

Foto: Bloomberg

Rada administracyjna grupy samochodowej zbierze się w tym celu w tych dniach. Początkowo wymieniano niedzielę 20 stycznia, ale ze względu na zwyczajowe terminy powiadamiania jej członków dojdzie do oficjalnego posiedzenia we wtorek lub środę — przekazały Reuterowi dwie osoby. Procedurę zainicjował minister gospodarki Bruno Le Maire stwierdzając w ubiegłym tygodniu, że zwrócił się o zwołanie rady w najbliższych dniach.

Według dziennika „Les Echos", Renault wylicza odprawę, fundusz emerytalny i ruchomą część wynagrodzenia, jakie mogą należeć się Ghosnowi. „To mała łamigłówka, bo części ruchome i pakiet akcji zależą zwykle od obecności i wyników" firmy — stwierdził dziennik.

W Japonii Nissan i Mitsubishi ogłosiły, że Ghosn otrzymał nienależne wynagrodzenie 7,8 mln euro od wspólnej struktury obu tych firm Nissan Mitsubishi BV. Założono ją w czerwcu 2017 w Holandii i nie poinformowano 2 innych dyrektorów spółki o tej wypłacie. Obie firmy zamierzają dochodzić na drodze cywilnej zwrotu tych pieniędzy od Ghosna.

Francuzi nie zwolnili Ghosna z zajmowanych stanowisk, jak zrobili to Japończycy w Nissanie i Mitsubishi, a wybrali tymczasowe kierownictwo. P. o szefa rady Phlilippe Lagayette podkreślił, że działało skutecznie, ale dodał, że „skoro nieobecność prezesa wydaje się być dłuższa, jest naszym obowiązkiem podjąć trwałe działania".

Faworytem na stanowisko szefa rady administracyjnej jest obecny szef Michelina, Jean-Dominique Senard, z doświadczeniem 40 lat pracy w ważnych firmach francuskich (Total, Saint-Gobain, Pechiney, Michelin). Thierry Bolloré powinien zostać potwierdzony jako dyrektor generalny, choć Senard może objąć oba po Ghosnie.

- To człowiek o uznanych kompetencjach w sektorze samochodowym. W Michelinie wykazał zdolność w osiąganiu sukcesu na czele dużej grupy przemysłowej i ma koncepcję społeczną przedsiębiorstwa, do której jestem osobiście przywiązany — stwierdził minister Bruno Le Maire w tygodniku „Journal du Dimanche" dodając, że decyzja należy do rady administracyjnej

Minister poinformował ponadto, że „nie ma na stole" sprawy równoważenia akcjonariatu ani modyfikacji krzyżowych udziałów renaulta i Nissana, co zawsze było drażliwym tematem w sojuszu. To wyjaśnienie ma związek z informacją dziennika „‚Nikkei", że delegacja Renaulta i władz Francji powiedziała podczas niedawnej wizyty w Japonii, że Paryż chciałby integracji Renaulta i Nissana w nowej strukturze zwieńczonej nową spółką holdingową.

W 2018 r. Renault przed grupą PSA

W minionym roku Renault zwiększył sprzedaż na świecie o 3,2 proc. do rekordowej liczby 3,88 mln pojazdów zachowując prymat we Francji trzeci rok z rzędu, wyprzedził grupę PSA o 6530 sztuki. PSA poprawił się o 6,8 proc. dzięki doliczeniu Opla/Vauxhalla.

Nowy dyrektor handlowy Olivier Murguet podkreślił, że „wielkość sprzedaży wzrosła w niemal wszystkich regionach, wkraczamy w nowy rok z prognozą lekkiej potrawy sprzedaży". W Europie było najsłabiej (+0,5 proc.), poza nią wzrost wyniósł 6,1 proc., Rosja, Brazylia i Afryka pokryły wyjście z Iranu i spadek w Indiach. Jeśli nie liczyć chińskich marek pojazdów dostawczych Jinbei i Huasong, to sprzedaż grupy zmalała o 1,2 proc.

Po roku bez premier, w bieżącym Renault wprowadzi w II półroczu bardzo oczekiwany Clio piątej generacji, mają być też inne premiery na świecie.

Rada administracyjna grupy samochodowej zbierze się w tym celu w tych dniach. Początkowo wymieniano niedzielę 20 stycznia, ale ze względu na zwyczajowe terminy powiadamiania jej członków dojdzie do oficjalnego posiedzenia we wtorek lub środę — przekazały Reuterowi dwie osoby. Procedurę zainicjował minister gospodarki Bruno Le Maire stwierdzając w ubiegłym tygodniu, że zwrócił się o zwołanie rady w najbliższych dniach.

Według dziennika „Les Echos", Renault wylicza odprawę, fundusz emerytalny i ruchomą część wynagrodzenia, jakie mogą należeć się Ghosnowi. „To mała łamigłówka, bo części ruchome i pakiet akcji zależą zwykle od obecności i wyników" firmy — stwierdził dziennik.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły