Meksykańskie linie Interjet zamierzają sprzedać 21 z posiadanych 22 rosyjskich samolotów Sukhoi Superjet – 100 - dowiedziała się gazeta „Wiedomosti". Linie tłumaczą to trudną sytuacją finansową. Dwudziesty drugi samolot Meksykanie przeznaczyli na części zapasowe, na których zakup nie mają pieniędzy.
Czytaj także: Suchoj Superjet 100 - na kłopoty zmiana nazwy
Według Flightradar24 tylko sześć rosyjskich maszyn wciąż lata w meksykańskich liniach. Reszta była uziemiana stopniowo od 2018 r. Meksykanie kupili SSJ-100 płacąc 23,5 mln dol. za sztukę. Teraz są gotowi odsprzedać za 16-17 mln dol. Chętni nie stoją w kolejce, na co wpływ ma bez wątpienia zawodność jedynego nowego po 1990 r. rosyjskiego samolotu pasażerskiego.
SSJ-100 został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w 2007 r. Maszyna stanowiła wspólny projekt GSS (Cywilne Samoloty Suchowo) i włoskiej firmy Alenia Aeronautica (d. Leonardo Aircraft), w kooperacji z francuskim Snecma, amerykańskim Boeingiem i innymi zagranicznymi firmami.
Na początku aż 80 proc. części maszyny miało być produkcji zagranicznej. W miarę prac, udział ten spadał. Od 2019 r. GSS pracuje nad modelem SSJ-100R, gdzie rosyjskie części stanowić mają do 50-60 proc. Obecnie jedna piąta to części amerykańskie.