fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Rosyjski samolot znika z zagranicznych linii po wypadkach

Bloomberg
Ostatni zagraniczny przewoźnik chce się pozbyć rosyjskiego odrzutowca średniego zasięgu SSJ-100. Jedynym ich posiadaczem pozostanie rosyjski Aerofłot.

Meksykańskie linie Interjet zamierzają sprzedać 21 z posiadanych 22 rosyjskich samolotów Sukhoi Superjet – 100 - dowiedziała się gazeta „Wiedomosti". Linie tłumaczą to trudną sytuacją finansową. Dwudziesty drugi samolot Meksykanie przeznaczyli na części zapasowe, na których zakup nie mają pieniędzy.

Czytaj także: Suchoj Superjet 100 - na kłopoty zmiana nazwy

Według Flightradar24 tylko sześć rosyjskich maszyn wciąż lata w meksykańskich liniach. Reszta była uziemiana stopniowo od 2018 r. Meksykanie kupili SSJ-100 płacąc 23,5 mln dol. za sztukę. Teraz są gotowi odsprzedać za 16-17 mln dol. Chętni nie stoją w kolejce, na co wpływ ma bez wątpienia zawodność jedynego nowego po 1990 r. rosyjskiego samolotu pasażerskiego.

SSJ-100 został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w 2007 r. Maszyna stanowiła wspólny projekt GSS (Cywilne Samoloty Suchowo) i włoskiej firmy Alenia Aeronautica (d. Leonardo Aircraft), w kooperacji z francuskim Snecma, amerykańskim Boeingiem i innymi zagranicznymi firmami.

Na początku aż 80 proc. części maszyny miało być produkcji zagranicznej. W miarę prac, udział ten spadał. Od 2019 r. GSS pracuje nad modelem SSJ-100R, gdzie rosyjskie części stanowić mają do 50-60 proc. Obecnie jedna piąta to części amerykańskie.

Produkcja seryjna SSJ-100 ruszyła w 2011 r. Portfel zamówień GSS liczył na początku 179 maszyn, na co wpływ miała niższa od konkurencji cena. W 2014 r. Rosjanie przedstawili wersję vipowską - Sukhoi Businessjet. Rosyjski samolot był tańszy o połowę, bo produkcję w dużym stopniu wspomaga państwo.

Sukhoi Businessjet kosztował ok. 40 mln dol. czyli połowę tego, co vipom oferuje konkurencja. Ceny Airbus /ACJ/ i Boeing /BBJ/ to 70-90 mln dol. Jednak rosyjski samolot lata do 4600 km, podczas gdy konkurencja do 8000 km.

W 2015 r Rosjanie podpisali kontrakt z irlandzkim CityJet, ale na jego sfinalizowanie nie zgodziły się Brussels Airline, dla której lata CityJet. W 2018 r. Sukhoi podpisał kontrakt na 15 SSJ-100 dla Adria Airline, jednak i ta umowa została przez odbiorcę zerwana.

Na początku maja tego roku doszło do największej katastrofy SSJ-100. Lecący do Murmańska samolot zawrócił na lotnisko, ale bezpiecznie wylądować nie zdołał. Maszyna uderzyła w pas i zapaliła się, żywcem spłonęło 41 osób, a 37 trafiło z ciężkimi poparzeniami do szpitali. Komisja badająca wypadek podała, że bezpośrednią przyczyną był błąd pilota, ale eksperci zwracali uwagę na błędy konstrukcyjne SSJ-100.

Po wypadku Aerofłot odwołał blisko 50 rejsów samolotami Sukhoi Superjet-100. Wznowił loty po tygodniu. Dwa tygodnie później rejs Aerofłotu z Ulianowska do Moskwy został przerwany z powodu awarii systemów hydraulicznych Sukhoi Superjet-100. Pilot przerwał start samolotu i zawrócił na lotnisko. Po raz pierwszy w historii wszyscy pasażerowie lotu odmówili kontynuowania podróży na SSJ-100. Aerofłot musiał podstawić specjalnie przysłany z Moskwy Airbus 320.

W maju po katastrofie w Moskwie z latania SSJ-100 wycofała się rosyjska prywatna linia RusLine tłumacząc to „ryzykiem utraty reputacji". W tej sytuacji jedynym przewoźnikiem wciąż latających SSJ-100 jest Aerofłot. Ma on 50 takich maszyn.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA