Werdykt WTO o subwencjach dla Boeinga i Airbusa

Światowa Organizacja Handlu WTO wydała kolejne orzeczenie o pomocy publicznej dla Boeinga i Airbusa, które obie strony uznały za swój ogromny sukces. A ich spór trwa od 13 lat

Aktualizacja: 11.06.2017 14:05 Publikacja: 11.06.2017 12:41

Werdykt WTO o subwencjach dla Boeinga i Airbusa

Foto: Bloomberg

Według Komisji Europejskiej, WTO uznała, że Stany kontynuują nielegalne subwencjonowanie Boeinga, powodując znaczące szkody europejskiemu konkurentowi. Agencja AFP podała, że WTO potępiła nielegalne wypłacanie przez Stany subwencji Boeingowi, a Airbus i Unia Europejska uznały tę decyzję za zwycięstwo.

Portal Leeham wybił, że Airbus i Boeing twierdzą o dużej wygranej odniesionej w WTO, a ich spor nie ma końca; przytoczył obszerne fragmenty decyzji panelu z Genewy. „The Seattle Times" podał za PRNewswire, że Boeing pochwalił urząd przedstawiciela handlu USA za osiągnięcie kolejnej istotnej wygranej w trwającym od dawna sporze USA z Unią o lotnicze subwencje. Według agencji Reutera, WTO oczyściła Stany w znacznym stopniu z nieuczciwego wspierania Boeinga, ale stwierdziła, że nie cofnęły ulgi podatkowej w głównym stanie produkcji samolotów, co nadal powoduje handlowe spory.

Grupa rozjemcza (panel) WTO rozpatrzyła skargę UE i doszła do wniosku, że Boeing korzystał w latach 2013-15 z ulgi podatkowej mimo obietnic rządu USA o położeniu kresu wszelkim subwencjom.

Wer wrześniu 2012 Stany poinformowały WTO o likwidacji wszelkich subwencji dla Boeinga, aby dostosować się do jej decyzji z 23 marca 2012, Unia uznała jednak, że koncern nadal korzysta z miliardów pomocy poprzez programy NASA i resortu obrony, w październiku 2012 zażądała powołania panelu do zbadania tej sprawy.

Panel ogłosił teraz o odrzuceniu 28 z 29 zarzutów zgłoszonych przez Brukselę i o potwierdzeniu jednego, że Boeing skorzystał w latach 2013-145 z ulgi podatkowej 325 mln dolarów przyznanej przez władze staniu Waszyngton, „co spowodowało ujemne skutki dla Unii w dziedzinie straconej sprzedaży" samolotów.

„Ze względu na to, że Stanom nie udało się dostosować do zaleceń i decyzji WTO, te zalecenia i decyzje pozostają do wykonania"' — uznała WTO. Strony mają 60 dni na złożenie odwołania od obecnego werdyktu.

Reakcje

Unia natychmiast przyjęła z zadowoleniem tę decyzję, która potwierdza, że „Stany nie podjęły żadnych odpowiednich działań, aby dostosować się do zobowiązania wycofania się z subwencji uznanych za nielegalne lub dla likwidacji ujemnych skutków. Panel zgodził się co do faktu, że Stany zignorowały po prostu istniejące reguły WTO i nadal dotowały Boeinga" — oświadczyła kasiarz handlu, Cecilia Malmström.

Airbus twierdzi, że Stany nie dostosowały się do wcześniejszych orzeczeń WTO i utrzymuje, że poniósł łączne straty na 100 mld dolarów. „Suma pieniędzy wchodzących w grę całkowicie wypacza handel, WTO powinna jasno stwierdzić, że żaden rząd czy firma nie może uchylać się od międzynarodowych zobowiązań" — oświadczył szef Grupy Airbusa, Tom Enders.

„Panel znalazł tylko jeden program na poziomie państwa, który jest sprzeczny z regułami WTO. Stany nie zgadzają się z tym i zamierzają złożyć odwołanie od tego ograniczonego ustalenia" — oświadczył rząd USA. Według urzędu przedstawiciela USA ds. handlu, „panel wykrył tylko jeden program na szczeblu państwa, który miał średnią wartość 100-110 mln dolarów rocznie w okresie 2013-15 jako sprzeczny z regułami WTO".

Minister handlu zagranicznego Robert Lighthizer uznał decyzję Genewy za dowód, że „Stany nie udzielają porównywalnych subwencji, nawet dużo mniej od szczególnie szczodrych i bardzo szkodliwych, jakie Unia przyznaje Airbusowi".

Główny radca prawny Boeinga, Michael Luttig świadczył, że „Unia i Airbus poniosły kolejną dotkliwą porażkę w sporze trwającym od dekady. Nadeszła w końcu pora, by dotrzymały zobowiązań w ramach globalnego handlu, wyeliminowały i zaradziły pomocy na rozruch 22 mld dolarów i innym nielegalnym subsydiom, które szkodzą amerykańskim firmom lotniczym i amerykańskim pracownikom".

Boeing i Airbus spierają się o subwencje od 2004 r.

Według Komisji Europejskiej, WTO uznała, że Stany kontynuują nielegalne subwencjonowanie Boeinga, powodując znaczące szkody europejskiemu konkurentowi. Agencja AFP podała, że WTO potępiła nielegalne wypłacanie przez Stany subwencji Boeingowi, a Airbus i Unia Europejska uznały tę decyzję za zwycięstwo.

Portal Leeham wybił, że Airbus i Boeing twierdzą o dużej wygranej odniesionej w WTO, a ich spor nie ma końca; przytoczył obszerne fragmenty decyzji panelu z Genewy. „The Seattle Times" podał za PRNewswire, że Boeing pochwalił urząd przedstawiciela handlu USA za osiągnięcie kolejnej istotnej wygranej w trwającym od dawna sporze USA z Unią o lotnicze subwencje. Według agencji Reutera, WTO oczyściła Stany w znacznym stopniu z nieuczciwego wspierania Boeinga, ale stwierdziła, że nie cofnęły ulgi podatkowej w głównym stanie produkcji samolotów, co nadal powoduje handlowe spory.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej