Trybunał z Luksemburga, druga najwyższa instancja wymiaru sprawiedliwości w Europie, uznał w grudniu 2015, że powody i zakres sankcji orzeczonych w 2010 r. przez Brukselę wobec 11 linii lotniczych zawierały sprzeczności.

W 2010 r. Komisja wymierzyła najwyższą grzywnę 182,9 mln euro Air France , KLM 127,2 mln, British Airways 104 mln. W gronie ukaranych znalazły się teź Air Canada, Martinair, Cargolux, Cathay Pacific, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS i Singapore Airlines. Lufthansa uniknęła kary, bo ujawniła zmowę.

Decyzja Komisji z 2010 r. wywołała serię pozwów z roszczeniami m.in. przez Deutsche Bahn, BMW i Boscha.

Przewoźnikom zarzucono wtedy pobieranie dopłat za paliwo i za zapewnienie bezpieczeństwa od grudnia 1999 do lutego 2006.

Komisja usiłowała w tym miesiącu znaleźć rozwiązanie z przewoźnikami, ale brak porozumienia z ich strony co do ogółu warunków uniemożliwił dojście do kompromisu - powiedziały 2 osoby znające sprawę. Rzecznik Komisji Ricardo Cardoso odmówił skomentowania tych informacji.