fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Pierwsza wygrana Ryanaira w batalii przeciw pomocy dla rywali

Ryanair
materiały prasowe
Tani irlandzki przewoźnik kwestionujący zawsze pomoc publiczną dla konkurentów wygrał w unijnym sądzie pierwszą sprawę o takiej pomocy dla KLM i TAP zatwierdzonej przez pion konkurencji Komisji Europejskiej.

Sąd Powszechny z Luksemburga, druga co do ważności instancja w Unii, „anulował decyzję Komisji Europejskiej o zatwierdzeniu pomocy finansowej Holandii dla linii KLM, związanej z pandemią, na podstawie nieodpowiedniego uzasadnienia” — stwierdza komunikat sądu. Komplet sędziów odrzucił także przyjęcie przez organ wykonawczy Unii pomocy publicznej dla portugalskiego przewoźnika TAP powołując się na „nieodpowiednie podanie powodów” przez Komisję.

Pion konkurencji z Brukseli zaaprobował w 2020 r. holenderski pakiet 3,4 mld euro dla KLM i ratunkową pożyczkę 1,2 mld euro dla Transportes Aereos Portugueses (TAP).

Unijny sąd odrzucił natomiast protest Ryanaira wobec zatwierdzenia przez Brukselę funduszu pomocy 10 mld euro hiszpańskim firmom dotkniętym skutkami pandemii, bo uznał tę pomoc za zgodną z unijnymi przepisami. W kwietniu podtrzymał decyzję Komisji Europejskiej zatwierdzającą pomoc dla SAS i Finnaira, w lutym jego sędziowie podtrzymali decyzję o pomocy publicznej dla innych linii lotniczych., m. in. dla Air France i SAS

Ryanair złożył dotąd z 16 pozwów przeciwko Komisji Europejskiej za zezwalanie na pomoc publiczną poszczególnym liniom, Lufthansie, KLM, Austrian Airlines i TAP, a także na państwowe programy pomocy, z których korzystają głównie narodowi przewoźnicy — pisze Reuter.

Po obecnej decyzji sądu z Luksemburga Ryanair oświadczył: „Jednym z największych osiągnięć Unii jest stworzenie jednolitego rynku transportu powietrznego. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską pomocy publicznej dla AF-KLM i TAP było sprzeczne z podstawowymi zasadami unijnego prawa i cofnęło w czasie proces liberalizacji transportu lotniczego wynagradzając nieskuteczność i zachęcając do nieuczciwej konkurencji.

„W czasie pandemii przyznano unijnym narodowym przewoźnikom ponad 130 mld euro dyskryminujących subwencji państwowych. Jeśli to szaleństwo pomocy publicznej nie zostanie powstrzymane przez unijne sądy zgodnie z obecnym werdyktem, to wypaczy ono rynek na wiele dziesięcioleci. Jeśli Europa ma wyjść z tego kryzysu z działającym jednolitym rynkiem, trzeba pozwolić liniom lotniczym na konkurowanie na równych warunkach. Dzisiejszy werdykt w dwóch z ponad 20 spraw złożonych dotąd w Sądzie Powszechnym jest ważnym zwycięstwem dla konsumentów i konkurencji”.

Ryanair przedstawił również zestawienie pomocy publicznej zatwierdzonej dotąd przez Brukselę. Grupa AF-KLM otrzymała 14 mld euro, grupa Lufthansy 11 mld, Alitalia 3,5 mld, TAP 1,6 mld, SAS 1,3 mld, Finnair 1,2 mld, Norwegian 800 mln, PLL Lot 650 mln, Condor 600 mln i Air Europa 500 mln.

KLM odnotował werdykt z Luksemburga i stwierdził, że na razie nie będzie mieć konsekwencji dla niego, bo pomoc publiczna nie będzie musiała być spłacona, dopóki pion konkurencji KE nie zapozna się z uzasadnieniem.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA