Astronomowie odkryli planetę jak ze Star Treka

Astronomowie odkryli egzoplanetę (planetę znajdującą się w układzie planetarnym podobnym do naszego, tj. orbitującą wokół swojej gwiazdy), która przypomina planetę Wolkan znaną z serialu Star Trek (to z tej planety miał wywodzić się jeden z bohaterów serialu - Spock). Planeta ta znajduje się 16 lat świetlnych od Ziemi.

Aktualizacja: 20.09.2018 22:32 Publikacja: 20.09.2018 22:14

Astronomowie odkryli planetę jak ze Star Treka

Foto: NBC Television (eBayfrontback) [Public domain], via Wikimedia Commons

Odkrycie, opisane w artykule opublikowanym w biuletynie Królewskiego Towarzystwa Astronomicznego, to pierwsze odkrycie egzoplanety za pomocą teleskopu znajdującego się na szczycie góry Lemmon w Arizonie Południowej.

Jian Ge, astronom z Uniwersytetu Florydy, autor publikacji na temat planety podobnej do Wolkana podkreśla, że jest to "najbliższa nam Superziemia (planeta pozasłoneczna o masie większej od masy Ziemi i należąca do typu planet skalistych) orbitująca wokół gwiazdy podobnej do Słońca".

- Planeta jest blisko dwukrotnie większa od Ziemi i okrąża swoją gwiazdę w ciągu 42 dni - tłumaczy Ge. Planeta znajduje się ponadto w tzw. ekosferze - czyli strefie wokół gwiazdy, w obrębie której na planetach mogą panować warunki fizyczne i chemiczne umożliwiające powstanie, utrzymanie i rozwój organizmów żywych - przede wszystkim chodzi o możliwość istnienia tam wody w stanie ciekłym na powierzchni planety.

Nowo odkryta egzoplaneta orbituje wokół gwiazdy nazwanej HD 26965, która ma nieznacznie mniejszą temperaturę i masę od Słońca. Wiek gwiazdy jest zbliżony do wieku naszego Słońca.

Matthew Muterspaugh, astronom z Uniwersytetu w Tennessee podkreśla, że gwiazda HD 26965 może być "idealną macierzystą gwiazdą dla zaawansowanej cywilizacji.

Fani Star Treka mogą znać gwiazdę HD26965 pod nazwą 40 Eridani A. Ta gwiazda, według twórcy Star Treka Gene'a Roddenberry'ego, miała być gwiazdą wokół której krąży planeta Wolkan, macierzysta planeta Spocka (w jego rolę w oryginalnym "Star Treku" wcielał się Leonard Nimoy). Nowo odkryta planeta znajduje się w miejscu, w którym według Roddenberry'ego miała znajdować się planeta Wolkan.