fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

E-sklepy nie dostosowały się do obecnych przepisów o prawach konsumenta

123RF
Nieprawidłowy termin na odstąpienie od umowy czy brak informacji o sposobie i terminie zapłaty za towar to niektóre z uchybień sklepów internetowych.

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową mają 21 obowiązków informacyjnych względem klientów. Wynikają one z ustawy o prawach konsumenta. Pierwsze 10 miesięcy obowiązywania tych regulacji pokazuje jednak, że e-sprzedawcy mają problemy z nałożonymi na nich obowiązkami informacyjnymi. Takie wnioski wynikają z raportu firmy Rzetelnyregulamin.pl zajmującej się prawem e-commerce.

Sklepy internetowe wciąż informują konsumentów o tym, że mają 10, a nie 14 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru.

Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl wskazuje, że tak jest w 12,8 proc. badanych e-sklepów.

Przypadków nieprzestrzeganie ustawy jest znacznie więcej. W sumie aż 73 proc. e-sklepów ma istotne błędy w swoich regulaminach. Sprzedawcy internetowi nie zawsze prawidłowo informują choćby o terminach i sposobach zapłaty. Z raportu wynika, że te informacje, jak i te dotyczące podsumowania czy łącznej wartości złożonego zamówienia znajdują się często w niewłaściwym miejscu, np. w tematycznych zakładkach na stronie, nie uwzględniając konkretnego towaru i terminu jego dostawy.

– Aby ustawowe obowiązki zostały prawidłowo spełnione, to takie informacje, jako podsumowanie, powinny znajdować się na ostatniej stronie składania zamówienia – tłumaczy Rafał Stępniewski. Dodaje, że nie można w zakładce opisowej wskazać, że dostawa jest w terminie dwóch dni roboczych i później nie wywiązywać się z tego terminu.

W praktyce przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak stosować formularz odstąpienia od umowy, który muszą dać konsumentowi. Tak się dzieje, chociaż jego wzór jest załącznikiem do ustawy.

– Ustawowy wzór nie zawiera wszystkich elementów, które mogą się pojawić w praktyce. Brakuje np. zapisu o zwrocie częściowym – czyli takim, gdzie konsument kupił cztery sztuki jakiegoś towaru, zwraca dwie – mówi Rafał Stępniewski.

Z raportu wynika też, że przedsiębiorcy nie wiedzą, kiedy stosować wyjątki odstąpienia od umowy, jak postąpić, gdy zwracany towar ma niższą wartość. Nie zawsze informują też konsumentów, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA