Reklama

Rośnie liczba opóźnionych i odwołanych lotów

Polacy coraz częściej korzystają z transportu lotniczego. Ale więcej pasażerów to także więcej opóźnień.

Aktualizacja: 19.09.2017 19:28 Publikacja: 19.09.2017 17:57

Rośnie liczba opóźnionych i odwołanych lotów

Foto: Fotolia.com

W przypadku spóźnienia (o co najmniej trzy godziny) lub anulowania lotu podróżny ma prawo do odszkodowania od 250 do 600 euro. W te wakacje problem ten dotyczył na polskich lotniskach aż 456 lotów i ponad 41 tys. pasażerów. Łączna kwota należnych odszkodowań sięga niemal 54 mln zł.

Latem zeszłego roku kwota ta wyniosła ok. 32 mln zł. Problematycznych lotów było 342, a liczba pokrzywdzonych podróżnych wynosiła 26,8 tys. Zaś w wakacje 2015 r. opóźnionych lub odwołanych połączeń było tylko 176, poszkodowanych pasażerów – 14 400, a łączna kwota odszkodowań sięgnęła 18,3 mln zł.

– Na przestrzeni dwóch lat liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowań oraz łączna wartość rekompensat wzrosły blisko trzykrotnie – mówi Natalia Gębska z AirHelp. – Linie lotnicze otwierają nowe połączenia, dynamicznie rośnie liczba podróżnych na regionalnych lotniskach. Wzrost liczby połączeń i pasażerów przekłada się na rosnącą liczbę zakłóceń w podróży – dodaje.

Szczególne przypadki

Z danych zebranych przez firmę AirHelp wynika też, że tylko 1 proc. podróżnych ma świadomość swoich praw i wnioskuje o odszkodowanie. Z kolei do Komisji Ochrony Praw Pasażerów od czerwca do sierpnia br. wpłynęło 213 skarg na odwołanie lotu i aż 1232 na jego opóźnienie.

Przewoźnik nie musi płacić odszkodowania, gdy spóźnienie lub anulowanie lotu wynika nie z jego winy, lecz z „nadzwyczajnych okoliczności", takich jak strajki na lotnisku, destabilizacja polityczna w kraju, nadzwyczajne warunki pogodowe (np. huragan Irma w USA) i zagrożenie dla bezpieczeństwa, wynikające np. z nieoczekiwanych wad technicznych.

Reklama
Reklama

– Często linie lotnicze powołują się na ten ostatni przypadek, aby uniknąć odszkodowań za usterki techniczne, które są wynikiem ich zaniedbań – wskazuje Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Ocena każdego przypadku należy do odpowiedniego urzędu lotnictwa cywilnego – dodaje.

Spośród 112 skarg, które od 25 czerwca wpłynęły do ECK Polska, ok. 30 proc. dotyczyło lotów odwołanych z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Siła wyższa nie zwalnia jednak przewoźnika z obowiązku opieki nad podróżnym.

Prawa pasażera

Obejmuje ona zapewnienie dostępu do poczty elektronicznej i dwóch rozmów telefonicznych, posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, a w przypadku dłuższych opóźnień – także do noclegu i transportu miedzy lotniskiem a hotelem. Podróżnego należy niezwłocznie powiadomić o przyczynach opóźnienia i przysługujących mu uprawnieniach.

Gdy spóźnienie przekroczy pięć godzin lub lot zostanie odwołany, pasażerowi trzeba zaproponować inne połączenie z punktem docelowym na podobnych warunkach w najbliższym możliwym terminie. Jeśli zaś pasażer zrezygnuje z podróży, przysługuje mu prawo do zwrotu ceny biletu – i to nawet jeśli część podróży odbył, ale jej kontynuowanie jest bezcelowe. Musi być wtedy dowieziony do miejsca, z którego wyleciał.

– Pasażerowie jednak często nie godzą się na to, gdyż na połączenia zastępcze trzeba czekać nieraz kilka dni – mówi Joanna Sołtan. – Dlatego często na własną rękę wykupują bilety na wcześniejsze loty. W takim wypadku mogą ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach przelotu – dodaje.

12,5 proc. wzrosła liczba pasażerów lotów w Polsce w 2016 r.

Reklama
Reklama

285 euro średnio wynosiło odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot w 2016 r. – podaje firma AirHelp

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama