fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Condo i dobre praktyki

Grupa Arche to duży gracz na rynku condo. W takim modelu ma funkcjonować m.in. rewitalizowana Cukrownia Żnin
materiały prasowe
Deweloperzy, którzy nakręcają rynek aparthoteli, pracują nad standardami regulującymi relacje z klientami.
Rynek condo- i aparthoteli cieszy się coraz większym zainteresowaniem inwestorów. W ofertach obiecujących czasem zagwarantowany zwrot z zakupu lokalu na wynajem można przebierać.
Szybkie tempo wzrostu rynku skłoniło niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisję Nadzoru Finansowego do wystosowania ostrzeżeń. Przesłanie dla potencjalnych nabywców brzmi: nie ma zysków bez ryzyka, obietnice wysokich zysków powinny wzmóc czujność. Urzędy pogroziły palcem pośrednikom finansowym i bankom, by – cytując prezesa UOKiK – nie doszło do kryzysu w rodzaju polisolokat czy obligacji korporacyjnych.
Konieczność podjęcia działań w obszarze projektów condo dostrzega też Polski Związek Firm Deweloperskich. Część spółek korzysta z popytu na mieszkania inwestycyjne i stawia bloki na gruntach pod zabudowę usługową, a nie mieszkaniową.

Wysoka samoocena

– Spostrzeżenie KNF i UOKiK co do rozrostu portfela ofert inwestycji powiązanych z nieruchomościami odnajduje uzasadnienie w wielu raportach i badaniach. Należy liczyć się z niesłabnącym zainteresowaniem tego typu produktami – ocenia Mateusz Stachewicz, specjalista ds. prawnych w PZFD. – Biorąc takie prognozy pod uwagę, nasza organizacja podejmuje działania skierowane do przedsiębiorców realizujących inwestycje condo- i aparthotelowe, jak również do poruszających się po tym rynku konsumentów – podkreśla.
Na wrześniowym walnym zgromadzeniu członków PZFD został przedstawiony pierwszy projekt standardów relacji na linii deweloper–klient.
– Stawiamy na to, by klient otrzymywał zrozumiałe dla niego informacje, pozwalające rzetelnie przyjrzeć się ofertom i porównać je ze sobą, szacując tym samym ryzyko, z jakim – jak każda forma nastawionej na zysk inwestycji – może się wiązać ulokowanie kapitału w condo- bądź aparthotelu – wyjaśnia Stachewicz. – Mamy świadomość, w jakim gąszczu różnego typu ofert poruszają się potencjalni nabywcy. Dla nich przygotowujemy zbiór podstawowych informacji, które pozwolą baczniej przyglądać się inwestycjom – dodaje.
Ekspert podkreśla, że PZFD, przygotowując propozycje rozwiązań, przyjrzał się wielu dostępnym na rynku inwestycjom, ofertom i przedsiębiorcom, co pozwoliło ocenić, że wiele firm przedstawia swoje inwestycje przejrzyście i rzetelnie, informując nabywców o wszystkim, co wiąże się z podjęciem ryzyka inwestycji.
– Przyglądając się dostępnym na rynku formom inwestycji, choć brakuje jednoznacznych uregulowanych definicji używanych terminów, wyróżniliśmy kilka kategorii – mówi Stachewicz.
– Zwykle pod nazwą condohotelu czy aparthotelu kryją się inwestycje, w których przedsiębiorcy sprzedają udziały we współwłasności obiektu bądź – w znacznie przeważającej części – prawo własności pojedynczego lokalu. Zależnie więc od formy klient w przyszłości będzie mógł czerpać zyski z działalności całego przedsięwzięcia bądź z zakupionego przez niego pojedynczego lokalu użytkowego. Zdarza się także, że ze względu na przystosowanie do wynajmu (w postaci rozkładu pomieszczeń, wykończenia czy atrakcyjnej pod tym kątem lokalizacji) przedsiębiorca określa inwestycję mieszkaniową jako aparthotel – dodaje ekspert.
Oprócz tego na rynku można znaleźć produkty, które mają jedynie pośredni związek z nieruchomościami bądź też ich zasadniczym elementem nie jest lokal czy budynek.
– Mowa tu na przykład o ofertach nabycia udziału w spółce, która zajmuje się prowadzeniem inwestycji condo- czy aparthotelowej. W takiej sytuacji nabywca może stać się jedynie wspólnikiem w działalności określonego przedsiębiorcy i to owa firma oraz wypracowane przez nią dochody są źródłem jego zysku, a nie sama nieruchomość i jej wykorzystanie. Tego typu produkty, z racji na ich silnie inwestycyjny charakter, należy traktować inaczej niż przedstawione wcześniej condo- czy aparthotele – czyli nie jako nabycie nieruchomości – zaznacza Stachewicz.
PZFD pozytywnie ocenia fakt, że KNF i UOKiK – podobnie jak sam związek – zwraca uwagę na gałąź branży, która nie posiada regulacji. Część elementów wskazanych w komunikatach urzędów znajduje odzwierciedlenie także w rozwiązaniach przygotowanych przez PZFD. Zdaniem związku w pewnych sprawach urzędy idą za daleko.
– Zbyt daleko idące jest oczekiwanie od przedsiębiorców zaangażowanych w inwestycje, w których nabywa się współudział w nieruchomości bądź lokal użytkowy, by produkty te zostały objęte ustawą deweloperską – mówi Stachewicz. – Nadrzędnym celem ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego jest zabezpieczenie istotnego interesu konsumenta w postaci dążenia do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. W przypadku wspomnianych wyżej inwestycji taka sytuacja nie ma miejsca, bo celem, dla którego klienci wybierają tego typu oferty, jest osiąganie zysków, najczęściej z krótkoterminowego najmu, a nie zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Nieuzasadnionym jest więc dążenie do zrównania interesów tych dwóch rodzajów nabywców, a tym samym stosowanie wobec lokali użytkowych takich samych zabezpieczeń jak wobec mieszkalnych – konkluduje ekspert.

Miliardy złotych

Analitycy portalu InwestycjewKurortach.pl szacują, że w samych aglomeracjach działa 20 obiektów w formule condo liczących 3,2 tys. lokali.
Przyjmując – za ekspertami – że przeciętna cena lokalu wynosi 430 tys. zł brutto, można szacować, że Polacy zaangażowali w pracujące już obiekty 1,38 mld zł. Dodając projekty w realizacji i planach, potencjalna kwota inwestycji rośnie o 3,4 mld zł.
Aktualnie rynek condo w aglomeracjach analitycy szacują na prawie 11,2 tys. lokali w 60 projektach na różnym etapie zaawansowania: oddanych, budowanych i planowanych. W tym roku pojawiło się 17 nowych inwestycji na 2,95 tys. apartamentów, ale z drugiej z rynku wypadło 9 projektów na 1,95 tys. lokali.
Rynek w miejscowościach wypoczynkowych trudno nawet oszacować.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA