Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększy w tym roku nakłady na modernizację linii do 5,5 mld zł z 4,1 mld w roku ubiegłym. W 2018 roku wydatki sięgną 11 mld zł. Takie zwiększenie tempa prac jest konieczne do nadrobienia 2-letniego opóźnienia w realizacji programu inwestycyjnego i zażegnania groźby utraty unijnych dotacji. Ale konsekwencją dla pasażerów będzie wyłączanie z ruchu całych tras i wprowadzanie na czas remontów objazdów lub komunikacji zastępczej. A to wydłuży podróże.
Jednym z kluczowych przedsięwzięć będzie modernizacja trasy E20 Warszawa–Poznań. Inwestycja rozpocznie się w czerwcu, a zakończy w 2020 r. Prace będą prowadzone na 237-kilometrowym odcinku pomiędzy Swarzędzem a Sochaczewem. Wymienione zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna, przebudowanych będzie 16 mostów i 10 wiaduktów. W przyszłym miesiącu PLK wybiorą wykonawców. – Równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy – mówi Sebastian Mech, dyrektor projektu z PLK.
W czasie prac pociągi dalekobieżne na trasie Poznań–Warszawa będą jeździły objazdem: przez Gniezno, Inowrocław i Kutno.
Pojadą wolniej
W rezultacie czas podróży wydłuży się o ok. 40 minut. Natomiast w ruchu regionalnym na odcinkach pomiędzy Poznaniem a Koninem oraz pomiędzy Koninem a Wrześnią trzeba będzie wprowadzić komunikację autobusową. To sprawi, że na pierwszym odcinku przejazd z postojami na kolejowych stacjach i przystankach wydłuży się z 70 do 100 minut, a w drugim z 45 do 115 minut.
Po zakończeniu robót przejazd pomiędzy Warszawą a Poznaniem skróci się niewiele – o ledwie 10 minut. PLK jednak argumentują, że inwestycja przyniesie wiele innych korzyści. – Przepustowość trasy wzrośnie dwukrotnie, co pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Ponadto linia E20, będąca jednym z europejskich korytarzy towarowych, pozwoli na kursowanie 700-metrowych składów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. Skróci się także czas przejazdów w ruchu regionalnym. Do tego dojdzie poprawa bezpieczeństwa, polepszenie obsługi pasażerów dzięki modernizacji stacji i przystanków, a także polepszenie standardu na linii objazdowej.