Na razie jednak nie zostały podpisane żadne oficjalne dokumenty, ale projekt jest bardzo atrakcyjny, ponieważ rząd w Londynie jest gotów wyłożyć na ten cen nawet prawie 100 mld funtów.

Jak podaje „Financial Times”, budowa sieci szybkich kolei na terenie Wielkiej Brytanii miałaby potrwać 5 lat . — Zawsze chętnie uczymy się z doświadczeń innych i przyglądamy się możliwościom, które oferują wysoką wartość za rozsądne pieniądze – powiedział rzecznik brytyjskiego ministerstwa transportu. A CRCC są rzeczywiście doświadczone, ponieważ w Chinach tylko w ciągu ostatniej dekady wybudowały większość z 24,9 tys. km szybkich sieci kolejowych. I jest to dokładnie dwie trzecie wszystkich szybkich sieci kolejowych na świecie. Chińczycy zaproponowali Brytyjczykom prędkość do 380 km/godz., czyli pociągi miałyby jeździć znacznie szybciej, niż obecnie planowane maksymalnie między 300 a 320 km/godz. I przekonują, że są w stanie zaoferować warunki znacznie bardziej konkurencyjne niż inni wykonawcy.

W samej Wielkiej Brytanii jednak nie brak głosów krytycznych wobec chińskiej oferty. Wskazuje się przede wszystkim na zupełnie inne podejście do wielkich planów infrastrukturalnych, zwłaszcza opór społeczeństwa przeciwko przymusowym wykupowaniu gruntów pod publiczne projekty. Wystarczy przypomnieć spór, jaki się toczy wobec planów budowy trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow w Londynie. Krytycy wskazują również na zagrożenie zbytnim uzależnieniem się od chińskich technologii, skoro już wiadomo, że to Huawei najprawdopodobniej będzie budował infrastrukturę do brytyjskiego 5G.

Mimo tego wiadomo, że prace przygotowawcze do pierwszego etapu mają ruszyć już w najbliższych tygodniach. Pierwsza linia miałaby poprowadzić z Londynu do Birmingham (odległość ponad 200 km), a w drugim etapie z Manchesteru do Leeds (nieco ponad 100 km). Premier Boris Johnson widzi zakończenie drugiej fazy i osiągnięcie pełnej operacyjności w 2035 roku, a budżet projektu jest szacowany na 72-98 mld funtów.

Chińczycy już dowiedli, że są w stanie budować szybko i dobrze, a najlepszymi przykładami jest 12 linii metra, jakie powstały przed Olimpiadą w 2008 roku, a 5 lat wybudowali lotnisko Beijing-Daxing, a ostatnio w tydzień szpital w Wuhanie.