Poprawa poziomu innowacyjności polskiej gospodarki sprawia, że staje się ona bardziej konkurencyjna. W najnowszym Globalnym Rankingu Konkurencyjności, przygotowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF), Polska awansowała o pięć miejsc na pozycję 36., która lokuje nas między krajami konkurującymi głównie niskimi kosztami produkcji a tymi, których innowacyjność jest atutem najważniejszym.
Zdaniem przedstawicieli NBP koordynujących badania WEF w Polsce ta ostatnia ma dla dalszego poprawienia pozycji polskiej gospodarki znaczenie strategiczne. – Problem innowacyjności pozostaje dla Polski największym wyzwaniem. Ale następuje tu systematyczna i widoczna poprawa – komentował raport Piotr Boguszewski z Departamentu Stabilności Finansowej NBP.
Koncerny inwestują
Do tej poprawy przyczyniają się najbardziej innowacyjne branże, jak sektor IT, biotechnologiczny czy farmaceutyczny. Dla ich rozwoju kluczowe znaczenie mają dokonywane w Polsce inwestycje międzynarodowych koncernów. Jak twierdzi Ministerstwo Rozwoju, w Polsce działa obecnie ponad 100 firm farmaceutycznych, których łączne obroty wynoszą ponad 15 mld zł rocznie. Branża należy do liderów w udziale środków przeznaczanych na działalność badawczo-rozwojową i innowacyjną.
Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) o atrakcyjności Polski jako celu inwestycji w branży farmaceutycznej decyduje m.in. świetnie przygotowana kadra pracownicza, koszty pracy niższe niż na zachodzie Europy, efektywność kosztowa w produkcji i duży potencjał do prowadzenia badań klinicznych oraz rosnące w tym zakresie doświadczenie.
Eksperci oceniają, że dla zwiększenia nakładów inwestycyjnych w branży potrzebna jest poprawa klimatu inwestycyjnego. Według raportu „Rola inwestorów z przemysłu farmaceutycznego w rozwoju gospodarczym Polski" przygotowanego przez Niezależny Ośrodek Badań Ekonomicznych NOBE i Szkołę Biznesu Politechniki Warszawskiej niezbędne byłoby m.in. uproszczenie prawa, zwiększenie transparentności procedur administracyjnych oraz skrócenie czasu podejmowania decyzji. – Potrzebne byłoby także nawiązanie ściślejszej współpracy instytucji rządowych z inwestorami branży dla wspólnej promocji Polski jako lokalizacji dla inwestycji – podkreślono w syntezie raportu.