fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Ostra walka o zakupy internetowe Polaków

123RF
Przynajmniej raz w roku zakupy w sieci robi już 54 proc. internautów. Ich liczba z roku na rok rośnie, podobnie jak wartość rynku, z Allegro jako liderem.

Allegro jest niekwestionowanym największym sprzedawcą internetowym w kraju. W sierpniu strona miała 15,4 mln użytkowników, co pokazuje skalę działalności firmy.

Jednak od lat sprzedawcy krytykowali pogarszające się warunki współpracy z serwisem – głównie chodziło o rosnące prowizje, ale nie tylko.

Nowe skargi

Firmy skarżyły się, że Allegro systematycznie rozwija sprzedaż z własnego e-sklepu czy w ramach współpracy z dużymi markami, co negatywnie odbija się na mniejszych sprzedawcach, dotychczas generujących większość ofert i ruchu na stronie.

Coraz więcej z nich składało też skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), co zaowocowało wszczęciem postępowania wyjaśniającego. Podobnego do tego, jakie prowadziła kilka lat Komisja Europejska w stosunku do Google'a.

Tej firmie również zarzucono premiowanie ofert z własnych serwisów kosztem pogarszającej się pozycji zewnętrznych partnerów. Komisja próbowała polubownie negocjować z Google'em zmianę praktyk, ale ostatnio skończyło się decyzją o karze 2,4 mld euro.

Allegro też zagrożone jest maksymalną karą do 10 proc. rocznych przychodów.

– W przypadku Allegro zderzyliśmy się też z problemem – czym jest rynek właściwy dla takiej firmy? Jak analizować jej pozycję, udziały rynkowe? Portale internetowe typu Allegro, podobnie jak Uber, w pewnym sensie wymykają się spod zestawu pojęć, którym obecnie dysponuje prawo antymonopolowe – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Operują już w innej rzeczywistości niż ta określona w ustawach. Ale mając świadomość nieprawidłowości, działamy na tym rynku – dodaje.

Kto ma rację

Allegro odrzuca zarzuty. – W ramach toczącego się postępowania wyjaśniającego w pełni współpracujemy z reprezentantami UOKiK, udostępniając informacje i dokumenty pomocne w przeprowadzeniu postępowania – mówi Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro.

– Niezmiennie prowadzimy działalność w oparciu o przepisy, zasady konkurencji oraz respektujemy prawa konsumentów oraz naszych partnerów – sprzedawców na platformie, efektywnie wpływając jednocześnie na rozwój rynku e-commerce w Polsce, dając szansę na rozwój blisko 100 tys. małych i średnich przedsiębiorstw, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem platformy – dodaje Paweł Klimiuk.

Eksperci podkreślają, że pozycja Allegro w Polsce była do tej pory niezachwiana.

– Kilkukrotna próba walki o klientów Allegro ze strony eBaya skończyła się dla amerykańskiego giganta spektakularną porażką. Jako zalety Allegro zdecydowanie można wymienić intuicyjny interfejs, szeroką funkcjonalność, ogromną bazę klientów, a więc ofert, a nade wszystko sprawny system kreowania reputacji, co mocno wiąże sprzedawcę z platformą – mówi prof. Grzegorz Mazurek, ekspert od e-marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego.

– Allegro umiejętnie kreuje swoją markę poprzez kampanie reklamowe w mediach tradycyjnych, ściśle współpracuje z organami ścigania, jeśli chodzi o cyberprzestępczość – dodaje prof. Mazurek.

Jednak głosów krytycznych także nie brakuje. – Zwykłym sprzedawcom trudno konkurować z Allegro, które ma pozycję monopolisty: może dyktować innym warunki, promować własne oferty – mówi Krzysztof Krawczyk, prezes Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania Shoper. – Wśród sklepów z naszej platformy widzimy, że udział sprzedaży przez Allegro w ich przychodach się zmniejsza. Równocześnie właściciele sklepów chętniej inwestują we własne kanały, m.in. poprzez promocję w wynikach wyszukiwarki. I jest to moim zdaniem słuszna decyzja.

Z badania firmy wynika, że 49 proc. sklepów korzystających z tego oprogramowania sprzedaje również na Allegro.

Największe spadki obrotów na tej platformie w 2017 r. odnotowali sprzedawcy produktów dla dzieci oraz ubrań: udział Allegro w ich przychodach spadł o 21 proc. Sprzedaż z platformy miała też mniejszy udział w całkowitych obrotach w takich sektorach, jak upominki i akcesoria (-16 proc.) oraz sport i podróże (-13 proc.). Dzisiaj te sektory stawiają na własne e-sklepy.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA