W 2016 roku Lidl uruchomił promocję „Sprytnie i tanio kupować marki Lidla”, w której klienci niezadowoleni z jakości produktów mogli je zwracać. Można było zwracać nawet puste opakowania, co „klienci” natychmiast zaczęli wykorzystywać – normą przy sklepach był widok osób przepakowujących towar z oryginalnych opakowań tylko po to, by puste zwrócić w sklepie z powodu „niezadowalającej” jakości. Chociaż promocja dotyczyła tylko marek własnych sieci, to i tak wystarczyło to, by spowodować duże problemy. Promocja, która miała trwać od 27 października do 30 listopada 2016 roku została zakończona już po kilku dniach. Lidl tłumaczył w komunikacie: „Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom.”
Gwałtowne zakończenie promocji nie spodobało się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który uznał, że Lidl naruszył zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK stwierdził, że Lidl powinien był umieścić informację o zakończeniu promocji na 7 dni przed jej faktycznym zakończeniem.
W celu naprawienia powstałej szkody Lidl zobowiązał się, jak można przeczytać na stronie detalisty, do zorganizowania szkoleń z praw konsumenckich dla klientów. Szkolenia będą miały odbywać się online i będą też okazją do wygrania bonów na zakupy. Pierwszych 10 tysięcy klientów, którzy uzyskają w teście kończącym szkolenie min. 70 proc. poprawnych odpowiedzi uzyska bon na 25 zł.
Dodatkowo Lidl ma zorganizować 8 jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów i pracowników Inspekcji Handlowej z zapobiegania nieuczciwym praktykom handlowym. W każdym szkoleniu ma uczestniczyć maksymalnie 35 osób.
Treści szkolenia będą podlegały akceptacji przez UOKiK i będzie dostępne na stronie Lidla przez trzy tygodnie. Szkolenia wystartują w okresie między 1 września a 15 listopada (Lidl wybierze datę).