Promocja polskiej gospodarki. Zamiast Brazylii na celowniku Iran i Indie

Ministerstwo Rozwoju zakłada, że nowy program promowania za granicą polskiej gospodarki przyczyni się do podpisania przez firmy ponad 600 nowych kontraktów.

Aktualizacja: 23.01.2017 05:44 Publikacja: 22.01.2017 19:28

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch DM Danuta Matloch

W ramach działań promocyjnych realizowane będą trzy projekty: promocja w oparciu o polskie marki produktowe Marka Polskiej Gospodarki – Brand, projekt Polskich Mostów Technologicznych oraz wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w promocji marek produktowych – Go to Brand. Za dwa pierwsze odpowiada Ministerstwo Rozwoju. Na ich realizację wyda odpowiednio 154 mln zł i 186 mln zł. Trzeci program organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która w tym roku przeznacza na niego 250 mln zł.

– Celem naszych działań jest wzmocnienie wizerunku marki polskiej gospodarki za pośrednictwem marek produktowych, a promocja jest skierowana na rynki zagraniczne o wysokim potencjale eksportowym oraz zwiększonym ryzyku biznesowym – tłumaczy wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Przedsiębiorcy będą korzystać z indywidualnie dopasowanych narzędzi wsparcia. Będą to m.in. spotkania i seminaria branżowe, misje przyjazdowe potencjalnych kontrahentów, publikacje w mediach, działania marketingowe czy prezentacje na wspólnych stoiskach targowych. Według Emilewicz firmy uczestniczące w programie będą mogły zwiększyć przychody z eksportu o przeszło 400 mln zł.

Nowy trzyletni program promocji został w porównaniu z poprzednim zmodyfikowany. Zamiast dotychczasowych 15 polskich specjalności eksportowych promowanych będzie 12 sektorów: sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, IT/ICT, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych, części samochodowe i lotnicze. Zmieniły się także kierunki uznawane za najbardziej perspektywiczne. – Dotychczas zwracaliśmy się w stronę Kanady, Brazylii, Algierii, Kazachstanu i Turcji. Obecnie wsparciem objęte są Iran, Meksyk, Algieria, Wietnam oraz Indie – mówi Emilewicz. Programy promocji ogólnej dla tych rynków ministerstwo opublikowało w pierwszej połowie stycznia. Firmy chcące z nich skorzystać mogą składać wnioski od 10 lutego do 13 marca 2017 roku.

Zmieniony został także projekt Polskich Mostów Technologicznych. Jest co prawda kontynuacją działań prowadzonych w formie pilotażu przez PARP w programie Innowacyjna Gospodarka 2007–2013, ale ma szerszy zakres. Wcześniej wspierał wyłącznie firmy rozwijające działalność w Dolinie Krzemowej. Teraz pomoc otrzymają małe i średnie przedsiębiorstwa na ok. 20 rynkach, przede wszystkim odległych i trudno dostępnych np. ze względu na odmienność kulturową czy językową. Z kolei w projekcie Go to Brand, w którym przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na działania promocyjne, pomoc państwa będzie się bardziej koncentrować na konkretnych branżach i kierunkach ekspansji.

W tym roku polska gospodarka będzie także mocno promowana na dwóch szczególnie ważnych imprezach targowych. Pierwszym będą kwietniowe targi Hannover Messe, mające rangę najważniejszego wydarzenia branży przemysłowej na świecie. Polska będzie w tym roku krajem partnerskim targów reprezentowanym przez kilkudziesięciu wystawców. Kolejna impreza to Międzynarodowa Wystawa Expo w Astanie.

W ramach działań promocyjnych realizowane będą trzy projekty: promocja w oparciu o polskie marki produktowe Marka Polskiej Gospodarki – Brand, projekt Polskich Mostów Technologicznych oraz wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w promocji marek produktowych – Go to Brand. Za dwa pierwsze odpowiada Ministerstwo Rozwoju. Na ich realizację wyda odpowiednio 154 mln zł i 186 mln zł. Trzeci program organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która w tym roku przeznacza na niego 250 mln zł.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
20 lat Polski w UE. Dostęp do unijnego rynku ważniejszy niż dotacje
Gospodarka
Bez potencjału na wojnę Iranu z Izraelem
Gospodarka
Grecja wyleczyła się z trwającego dekadę kryzysu. Są dowody
Gospodarka
EBI chce szybciej przekazać pomoc Ukrainie. 560 mln euro na odbudowę
Gospodarka
Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie