W ramach działań promocyjnych realizowane będą trzy projekty: promocja w oparciu o polskie marki produktowe Marka Polskiej Gospodarki – Brand, projekt Polskich Mostów Technologicznych oraz wsparcie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w promocji marek produktowych – Go to Brand. Za dwa pierwsze odpowiada Ministerstwo Rozwoju. Na ich realizację wyda odpowiednio 154 mln zł i 186 mln zł. Trzeci program organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która w tym roku przeznacza na niego 250 mln zł.
– Celem naszych działań jest wzmocnienie wizerunku marki polskiej gospodarki za pośrednictwem marek produktowych, a promocja jest skierowana na rynki zagraniczne o wysokim potencjale eksportowym oraz zwiększonym ryzyku biznesowym – tłumaczy wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Przedsiębiorcy będą korzystać z indywidualnie dopasowanych narzędzi wsparcia. Będą to m.in. spotkania i seminaria branżowe, misje przyjazdowe potencjalnych kontrahentów, publikacje w mediach, działania marketingowe czy prezentacje na wspólnych stoiskach targowych. Według Emilewicz firmy uczestniczące w programie będą mogły zwiększyć przychody z eksportu o przeszło 400 mln zł.
Nowy trzyletni program promocji został w porównaniu z poprzednim zmodyfikowany. Zamiast dotychczasowych 15 polskich specjalności eksportowych promowanych będzie 12 sektorów: sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, IT/ICT, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych, części samochodowe i lotnicze. Zmieniły się także kierunki uznawane za najbardziej perspektywiczne. – Dotychczas zwracaliśmy się w stronę Kanady, Brazylii, Algierii, Kazachstanu i Turcji. Obecnie wsparciem objęte są Iran, Meksyk, Algieria, Wietnam oraz Indie – mówi Emilewicz. Programy promocji ogólnej dla tych rynków ministerstwo opublikowało w pierwszej połowie stycznia. Firmy chcące z nich skorzystać mogą składać wnioski od 10 lutego do 13 marca 2017 roku.
Zmieniony został także projekt Polskich Mostów Technologicznych. Jest co prawda kontynuacją działań prowadzonych w formie pilotażu przez PARP w programie Innowacyjna Gospodarka 2007–2013, ale ma szerszy zakres. Wcześniej wspierał wyłącznie firmy rozwijające działalność w Dolinie Krzemowej. Teraz pomoc otrzymają małe i średnie przedsiębiorstwa na ok. 20 rynkach, przede wszystkim odległych i trudno dostępnych np. ze względu na odmienność kulturową czy językową. Z kolei w projekcie Go to Brand, w którym przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na działania promocyjne, pomoc państwa będzie się bardziej koncentrować na konkretnych branżach i kierunkach ekspansji.