Republikanie ripostują Bidenowi skromnym pakietem

Republikańscy senatorzy zaproponowali 5-letni pakiet inwestycyjny 568 mld dolarów w infrastrukturę jako kontrofertę dla planu prezydenta Joe Bidena przeznaczenia 2,3 bln dolarów na unowocześnienie amerykańskiej infrastruktury.

Aktualizacja: 24.04.2021 13:45 Publikacja: 24.04.2021 13:33

Mitch McConnell, członek Partii Republikańskiej, lider senackiej mniejszości

Mitch McConnell, członek Partii Republikańskiej, lider senackiej mniejszości

Foto: AFP

Obecna propozycja jest mniejsza nawet od sum 600-800 mld sugerowanych wcześniej przez republikanów, ale ma być działaniem w dobrej wierze, zachęcającym do negocjowania przez przywódców obu partii politycznych. Skupia się jednak na tradycyjnych projektach z zakresu infrastruktury i na dostępie do szybkiego internetu — pisze Reuter.

Republikanie chcieliby wydać 299 mld na drogi i mosty, 65 mld na szybki internet, 61 mld na transport publiczny, 44 mld na lotniska, 35 mln na wodę pitną i utylizację ścieków, 20 mld na kolej, 17 mld na porty i szlaki śródlądowe, 14 mld na retencję wody i 13 mld na rurociągi i na ich ochronę. Joe Biden zaproponował 650 mld na drogi, kolej i transport, ale również 174 mld na pojazdy elektryczne, czego nie ma u republikanów.

Demokraci kontrolujący obie izby Kongresu przyjęli ją bardzo ostrożnie, niektórzy odrzucili jako niedostosowaną do rozmiarów remontu amerykańskiej infrastruktury i zależnej od opłat użytkowników, na czym ucierpieliby ludzie pracy. Szef większości demokratycznej w Senacie, Chuck Schumer, powiedział dziennikarzom: — Każda propozycja dotycząca infrastruktury musi być zielona i nie można jej finansować kosztem ludzi pracy.

Plan republikanów nie spowodowałby podwyższenia progów podatkowych, ale byłby finansowany w całości z opłat za korzystanie z e-aut i innych wyrobów, niewykorzystanych funduszy federalnych i możliwych dopłat od władz stanowych i lokalnych.

- To największa inwestycja w infrastrukturę, jaką przedłożyli republikanie. Kładziemy taką ofertę na stół i uważamy, że zasługuje na odpowiedź — oświadczyła na konferencji prasowej Shelley Moore Capito z senackiej komisji środowiska i robót publicznych, reprezentująca Zachodnią Wirginię. Republikanie przesłali swoją propozycję prezydentowi przed jej przedstawieniem publicznie. Prezydent zwrócił się wcześniej do nich, by zaproponowali swoją wersję do połowy maja.

Plan Bidena dotyczy nie tylko tradycyjnych projektów infrastruktury, ale dąży też do zmiany kierunku amerykańskiej gospodarki zajmując się zmianą klimatu i rozszerzeniem usług dla ludzi, np. opieki na osobami podeszłego wieku. Republikanie zgłosili sprzeciw wobec wielkości i zakresu propozycji prezydenta, także planu pokrycia wydatków wyższym progiem podatku CIT. Przywódca ich mniejszości w Senacie, Mitch McConnell ocenił, że nowa propozycja (republikanów) „ma potencjał rozsądnej alternatywy obu ugrupowań i mamy nadzieję, że demokraci są zainteresowani zrobieniem czegoś zgodnie z tym”.

Propozycja republikanów może stanowić podstawę dwutorowego podejścia obejmującego mniejszą ustawę mającą poparcie obu ugrupowań i szerszą wersję przeprowadzoną przez demokratów w Kongresie bez głosów republikanów. — To punkt wyjścia. Jestem pewien, że możemy dojść do kompromisu — stwierdził senator Joe Manchin, demokrata z mocno republikańskiego stanu Zachodnia Wirginia.

Obecna propozycja jest mniejsza nawet od sum 600-800 mld sugerowanych wcześniej przez republikanów, ale ma być działaniem w dobrej wierze, zachęcającym do negocjowania przez przywódców obu partii politycznych. Skupia się jednak na tradycyjnych projektach z zakresu infrastruktury i na dostępie do szybkiego internetu — pisze Reuter.

Republikanie chcieliby wydać 299 mld na drogi i mosty, 65 mld na szybki internet, 61 mld na transport publiczny, 44 mld na lotniska, 35 mln na wodę pitną i utylizację ścieków, 20 mld na kolej, 17 mld na porty i szlaki śródlądowe, 14 mld na retencję wody i 13 mld na rurociągi i na ich ochronę. Joe Biden zaproponował 650 mld na drogi, kolej i transport, ale również 174 mld na pojazdy elektryczne, czego nie ma u republikanów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Niepokojący bezruch w inwestycjach nad Wisłą
Gospodarka
Poprawa w konsumpcji powinna nadejść, ale wyzwań nie brakuje
Gospodarka
20 lat Polski w UE. Dostęp do unijnego rynku ważniejszy niż dotacje
Gospodarka
Bez potencjału na wojnę Iranu z Izraelem
Gospodarka
Grecja wyleczyła się z trwającego dekadę kryzysu. Są dowody