Gospodarka

Infrastrukturalny plan Trumpa ma małe szanse na wdrożenie?

AFP
Analitycy Goldman Sachs wskazują, że przedstawiony Kongresowi plan modernizacji infrastruktury niewiele różni się od wstępnych propozycji przedstawionych przez Biały Dom kilka miesięcy temu.

„To będzie wielki tydzień dla infrastruktury. Po głupim wydaniu 7 bln USD na Bliskim Wschodzie, nadszedł czas, by wreszcie inwestować w NASZYM kraju” – napisał na Twitterze prezydent USA Donald Trump tuż przed opublikowaniem przez Biały Dom planu modernizacji amerykańskiej infrastruktury. Plan ten jest rozpisany na 10 lat i jest warty łącznie 1,5 bln USD. Ale tylko 200 mld USD przeznaczonych na realizację tego planu ma pochodzić z budżetu federalnego. Pozostała część ma być pozyskana z budżetów stanów i od sektora prywatnego.

Analitycy Goldman Sachs wskazują, że główne punkty tego 53-stronicowego planu niemal się nie różnią od mało konkretnych głównych założeń planu przedstawionych kilka miesięcy temu przez Biały Dom. Widzą też małe prawdopodobieństwo, by plan został przyjęty w tej formie przez Kongres. „Naszym zdaniem ustawodawstwo dotyczące infrastruktury będzie trudne do przyjęcia w tym roku. Musi ono przecież zdobyć 60 głosów poparcia w Senacie, nie ma ponadpartyjnego konsensusu dotyczącego odpowiedniej struktury federalnych wydatków na infrastrukturę, a w grę wchodzą też czynniki polityczne przed wyborami do Kongresu” – piszą analitycy Goldmana.

Spośród 200 mld USD, które administracja Trumpa chce przeznaczyć na modernizację infrastruktury, 100 mld USD będzie stanowiło federalne dofinansowanie dla stanowych projektów infrastrukturalnych. Wyniesie ono w przypadku każdego projektu tylko 20 proc. jego wartości, a 80 proc. ma być pokryte ze stanowych funduszów infrastrukturalnych. 50 mld USD z budżetu federalnego ma pójść na program rozbudowy infrastruktury obszarów wiejskich, czyli m.in. zwiększenie tam dostępu do szerokopasmowego internetu oraz kanalizacji. 20 mld USD trafi na dofinansowanie dla projektów, które są komercyjnie opłacalne, ale bardzo ryzykowne dla ich wykonawców z sektora prywatnego. Kolejne 20 mld USD ma iść na poszerzenie dotychczas istniejących programów wspierających rozwój infrastruktury. Pakiet przygotowany przez administrację prezydencką przewiduje również ułatwienia regulacyjne związane z projektami infrastrukturalnymi.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL