Innowacje stały się warunkiem sukcesu

Współpraca ze startupami może przynieść korporacjom pomysły na nowe modele biznesowe i optymalizację kosztów.

Publikacja: 14.05.2019 23:00

Przedstawiciele biznesu i różnych instytucji mówili m.in. o sposobach i skuteczności wsparcia startu

Przedstawiciele biznesu i różnych instytucji mówili m.in. o sposobach i skuteczności wsparcia startupów

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Problemy rozwoju młodej i innowacyjnej przedsiębiorczości były tematem sesji „Polska scena startupowa" na Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG). Przedstawiciele biznesu i instytucji państwowych rozmawiali m.in. o mechanizmach i skuteczności wsparcia startupów, minimalizacji ryzyka w rozwijaniu nowego biznesu, modelach rozwojowych młodych innowacyjnych firm i ich współpracy z korporacjami.

O tym, czy współpraca ze startupami przynosi korporacjom biznesowe efekty, mówiła Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, regionalny dyrektor w Google for Startups: – Na problematykę startupów patrzymy szerzej, nie tylko ze swojej perspektywy, ale poprzez ich wpływ na polską gospodarkę. Mogą one pomagać w jej cyfryzacji i przysporzyć nam dodatkowej wartości w PKB – stwierdziła.

Google angażuje się więc w pomaganie zarówno społeczności startupowej, jak i samym startupom. Szczególne wsparcie udzielane jest liderom, którzy mają globalne ambicje i chcą rozwijać swoje produkty nie tylko w Europie, ale także na największych rynkach globalnych. – Staramy się mieć program edukacyjny, wsparciowy czy mentoringowy na każdym etapie życia startupu. Nawet na poziomie tworzenia idei – powiedziała Hryniewicz-Bieniek.

Startupy wspiera także PGNiG, które od dłuższego czasu uczestniczy w programach akceleracyjnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Najpierw szukaliśmy projektów poprzez internet, potem doszliśmy do wniosku, że to za mało, i zdecydowaliśmy się uruchomić inkubator – relacjonowała Joanna Podgórska, dyrektor departamentu innowacji i rozwoju biznesu w PGNiG.

Dla firmy współpraca ze startupami jest źródłem innowacji. Wykorzystywane są też pomysły startupów z zagranicy, z którymi PGNiG współpracuje w ramach programu Poland Prize. – To coś nowego: one mają trochę inną mentalność, inne nastawienie. To sprawia, że możemy korygować nasze kierunki działania, co jest bardzo rozwijające. Dobrze, że możemy korzystać z takiej oferty – mówiła Podgórska.

Współpracę ze startupami rozpoczął Orlen. Koncern bierze udział w programach akceleracyjnych organizowanych przez PARP, m.in. Elektro ScaleUp, w którym firma szuka rozwiązań technologicznych w obszarze elektromobilności. Jak podkreślała Patrycja Panasiuk, dyrektor biura innowacji w PKN Orlen, innowacje nie mogą być traktowane jako dodatek lub efektowna nazwa na użytek PR. – To dziś warunek osiągnięcia sukcesu – powiedziała Panasiuk.

Jak stwierdziła, firma nie patrzy na współpracę ze startupami pod kątem marketingowym, ale chciałaby w tej sposób szukać nowych produktów, usług, a nawet modeli biznesowych czy optymalizacji kosztowej. – Chcielibyśmy nie tylko współpracować ze startupami w Polsce i wdrażać ich rozwiązania technologiczne, ale także wyjść szerzej na rynek Europy Środkowej i stać się częścią jej ekosystemu startupowego – zapowiedziała Panasiuk.

Według Tomasza Misiaka, prezydenta rady nadzorczej Work Service, budowanie ekosystemu startupów trwa latami. – Nie można stwierdzić, że w zasadzie my w Polsce jesteśmy już Doliną Krzemową. Dopóki nie zbudujemy dostępu do kapitału dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw, które dopiero budują swoje możliwości, Polska jeszcze długo będzie musiała nadganiać braki w funkcjonowaniu dojrzałego rynku kapitałowego – mówił Misiak.

W czasie dyskusji poruszono także kwestię finansowania rozwoju startupów środkami publicznymi. Zdaniem Aleksandra Nawrata, zastępcy dyrektora w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, najlepiej byłoby, aby pieniądze publiczne w ogóle nie były potrzebne do rozwijania tego rynku. Jednak kraje wysoko rozwinięte pod względem technologicznym, jak USA czy Izrael, także wspierały środkami publicznymi rozwój rynku startupów.

– To nic nienormalnego, że państwo wspiera tego rodzaju firmy na wczesnym etapie – mówił Nawrat. Powołał się na branżowe analizy, w których ponad połowa badanych spółek stwierdziła, że bez wsparcia publicznego nigdy by nie zaryzykowała inwestycji. – Gdyby nie było środków publicznych, pewnie mielibyśmy innowacyjność na dużo niższym poziomie, niż jest dziś – zaznaczył Nawrat.

We wtorek rozpoczęły się w Katowicach European Start-up Days, towarzyszące EKG. W ich trakcie o uwagę inwestorów i publiczności walczyć będą kolejne pomysły na biznes, a najlepsze z nich wskaże konkurs Start-up Challenge.

W dwudniowej imprezie, w której zarejestrowało się 2,5 tys. uczestników, weźmie udział 250 startupów i 100 prelegentów.

Partnerem relacji jest PKN Orlen

Problemy rozwoju młodej i innowacyjnej przedsiębiorczości były tematem sesji „Polska scena startupowa" na Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG). Przedstawiciele biznesu i instytucji państwowych rozmawiali m.in. o mechanizmach i skuteczności wsparcia startupów, minimalizacji ryzyka w rozwijaniu nowego biznesu, modelach rozwojowych młodych innowacyjnych firm i ich współpracy z korporacjami.

O tym, czy współpraca ze startupami przynosi korporacjom biznesowe efekty, mówiła Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, regionalny dyrektor w Google for Startups: – Na problematykę startupów patrzymy szerzej, nie tylko ze swojej perspektywy, ale poprzez ich wpływ na polską gospodarkę. Mogą one pomagać w jej cyfryzacji i przysporzyć nam dodatkowej wartości w PKB – stwierdziła.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Cyfryzacja w centrum uwagi na EEC
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Bezpieczeństwo pod lupą podczas EEC
Materiał partnera
EEC: co nowy rząd planuje w infrastrukturze
Materiał partnera
Transformacja to szanse i wyzwania
Europejski Kongres Gospodarczy
Na jakie inwestycje stać dziś samorządy?