Zysk operacyjny zmalał o 18,6 proc. wobec poprzedniego roku do 3,51 mld euro, ale analitycy spodziewali się jeszcze mniejszego — 3,21 mld. Cały sektor samochodowy musiał dostosować się do nowej procedury homologacji obowiązującej od 1 września. W przypadku VW spowodowało to spadek dostaw o 3,6 proc., bo grupa musiała wstrzymać sprzedaż niektórych modeli głównej marki i Audi, z kolei problemy jakości w Bentleyu zostały pokryte lepszymi wynikami Porsche. Mimo tych problemów grupa spodziewa się w całym roku umiarkowanego wzrostu sprzedaży nowych pojazdów po dostarczeniu 10,74 mln w 2017 r.

Grupa potwierdziła ponadto prognozę marży operacyjnej na poziomie 6,5-7,5 proc. dla całej grupy i dla działu samochodów osobowych. Wraz z nadzwyczajnymi elementami, np. z grzywną 800 mln euro wobec Audi, marża zmaleje umiarkowanie w ramach podanych widełek. — Fakt utrzymania prognozy świadczy, że VW wypada solidniej od większości konkurentów, Daimlera i BMW, i potwierdza talent grupy w sferze produktów i kosztów — stwierdził Jürgen Pieper z fimy Metzler. Zdaniem analityków z Evercore, VW wypracował solidny bilans kwartalny mimo problemów w sektorze i zakłóceń, jakie sam wywołał.

Oszczędności, sojusze

Grupa będzie zmniejszać nakłady na inwestycje i zwiększać skuteczność bardziej integrując swe marki, np. da Bentleyowi dostęp do technologii e-aut opracowanej przez Audi i Porsche. VW chciał sam opracować technologię jazdy autonomicznej, ale zmienił zdanie i jest skłonny współpracować z partnerem z zewnątrz, aby uniknąć wzrostu kosztów prac badawczo-rozwojowych. — Chcemy mieć dostęp do systemu jazdy autonomicznej i rozmawiamy z odpowiednimi graczami, bo jest on bardzo kosztowny, a inni są już mocno zaawansowani. Jednym z nich jest Waymo — powiedział dziennikarzom dyrektor finansowy Frank Witter i dodał, że nie ma jeszcze ostatecznej decyzji.

Poinformował, że korzystanie wspólnie z Fordem z płyty podłogowej MEB pojazdów elektrycznych jest teoretycznie możliwe, choć grupa skupia się obecnie na technologiach dotyczących e-aut własnych marek.

Stadler na wolności

Sąd w Monachium poinformował o zwolnieniu z aresztu. b. prezesa Audi, Ruperta Stadlera, zatrzymanego w czerwcu w związku z podejrzeniami o udział w machinacjach z emisjami diesli. Po zatrzymaniu został zawieszony na swym stanowisku, w październiku został zwolniony z pracy w grupie VW.