Szukamy różnorodności, inspiracji, kontaktów

MBA for Startups da szeroką wiedzę z zarządzania, finansów, ale też np. jak stworzyć i rozwinąć model biznesowy, jak rozmawiać z inwestorami – mówi dr hab. prof. SGH Rafał Mrówka, Katedra Teorii Zarządzania, dyrektor Biura Programów MBA, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Publikacja: 28.06.2021 09:00

Szukamy różnorodności, inspiracji, kontaktów

Foto: materiały prasowe

SGH wraz z Kulczyk Investments organizuje pierwsze w Polsce studia online MBA, stworzone specjalnie z myślą o młodych przedsiębiorcach i startupach. Skąd pomysł na taki kierunek?

Ekosystem startupowy w Polsce wciąż się rozwija. Daleko nam jednak do USA, Chin czy Izraela. Jako SGH mamy misję, aby wesprzeć wiedzą to środowisko, podzielić się doświadczeniami naszych wykładowców, często wybitnych praktyków, z wieloletnim doświadczeniem. Inspiracją tu były też doświadczenia naszego partnera, Kulczyk Investments, zbierane przez ostatnie lata realizacji programu InCredibles dla startupów. Wspólnie obserwujemy, że młodym przedsiębiorcom nie brakuje wprawdzie zapału, kreatywnych pomysłów, ale brakuje wiedzy, jak je zaimplementować, zamienić na skalowalne przedsięwzięcie biznesowe, jak rozmawiać z klientami, jak ich utrzymać, jak wejść na rynki międzynarodowe.

Forma online natomiast to z jednej strony wykorzystanie naszych doświadczeń w prowadzeniu zdalnie interaktywnych, angażujących zajęć, zdobytych w trakcie pandemii, a z drugiej chęć dotarcia do przedsiębiorców rozsianych po całej Polsce (a często także poza jej granicami), dla których częste podróże na zajęcia do Warszawy byłyby dodatkową barierą.

Dodatkowo, program ten zdecydowanie i formą, i grupą celową różni się od naszych pozostałych programów Executive MBA skierowanych do bardziej doświadczonych menedżerów pracujących w większych organizacjach.

Jakie są szczególne atuty kierunku online MBA for Startups?

Pierwszym atutem jest wspomniana zdalna forma zajęć, która dzięki prowadzeniu ich w całości synchronicznie, na podstawie dyskusji, prac grupowych, wspólnego analizowania studiów przypadków, realizowania projektów także po zajęciach, nie oznacza ograniczania networkingu, budowania relacji.

Wielkie znaczenie ma współpraca SGH, uczelni ekonomicznej z bardzo biznesowym profilem, z naszymi partnerami: Kulczyk Investments i Carlson School of Management z Uniwersytetu Minnesoty. Nasi wykładowcy łączą w sobie praktykę biznesową z umiejętnością uczenia (to wbrew pozorom rzadkie połączenie). Kulczyk Investmets zapewnia dostęp do mentorów, realnych studiów przypadków, przedsiębiorców, z którymi współpracuje. Carlson School of Management daje nam międzynarodową perspektywę, amerykańskie spojrzenie na sektor startupowy. A to niejedyne atrakcje, bo partnerami kilku kursów będą także znane kancelaria prawne, firmy technologiczne, huby startupów.

Ale naszym największym atutem we wszystkich naszych programach MBA są studenci. Szukamy różnorodności, wzajemnej inspiracji, kontaktów – i do tej pory świetnie to nam się udaje. Szczególnie w sektorze startupów, wierzymy w „łączenie kropek", umożliwianie i inspirowanie współpracy – nie tylko na studiach, ale także po nich. A najbardziej przełomowe technologie pojawiają się dziś na przecięciu wielu sektorów. Marzymy o jednorożcach...

Kto może podjąć te studia i co jest wymagane od kandydatów?

Zarówno osoby, które już dziś są przedsiębiorcami lub w najbliższym czasie chcą nimi zostać, mają tylko pomysł na swój przyszły biznes. Formalnie wymagamy dyplomu przynajmniej studiów licencjackich lub inżynierskich, minimum trzech lat doświadczeń w biznesie (może być także w korporacji) oraz znajomości języka polskiego i angielskiego na poziomie, pozwalającym swobodnie uczestniczyć w zajęciach, dyskutować, przygotowywać prace zaliczeniowe. Zajęcia prowadzone będą bowiem zarówno po polsku, jak i po angielsku. Nie chcemy bowiem ograniczać się tylko do polskich ekspertów. Forma online daje nam możliwość łatwego ściągania ekspertów, mentorów z całego świata.

Co młodym przedsiębiorcom da ukończenie tego kierunku?

Szeroką wiedzę z obszaru zarządzania, finansów, rachunkowości, analizy zjawisk ekonomicznych, ale przede wszystkim konkretne umiejętności, przykładowo: jak stworzyć i rozwinąć model biznesowy, jak rozmawiać z potencjalnymi inwestorami, jakie wyzwania prawne wiążą się z prowadzeniem własnego przedsiębiorstwa, jak komunikować się z pracownikami. Co ważne, uczestnicy będą się uczyć nie tylko od prowadzących kursów wykładowców, ale także będą mogli wymieniać się doświadczeniami z innymi studentami przedsiębiorcami, być inspirowani przez mentorów, którzy sami prowadzą już kolejne udane przedsięwzięcia. I będą także w trakcie całych studiów pracować nad własnymi pomysłami, zderzając je na różnych etapach rozwoju z opiniami kolejnych osób oferującym im wsparcie. Chcielibyśmy, aby po tej dwuletniej przygodzie studenci kończyli te studia z biznesami na zupełnie innym poziomie rozwoju.

Jak doszło do współpracy przy tym projekcie z Sebastianem Kulczykiem?

Każda ze stron o takim projekcie myślała od dłuższego czasu, ale brakowało nam konkretnego pomysłu, a działając samodzielnie mieliśmy też poczucie braku pewnych zasobów. Jednak świat startupów w Polsce nie jest bardzo duży, więc jak zwykle zaczęło się od przypadkowego spotkania, przypadkowej rozmowy podczas środowiskowej konferencji. Bardzo szybko zrozumieliśmy, że nasze kompetencje się uzupełniają i mamy razem ten sam cel: rozwijać polskie startupy, szczególnie te z misją, te realizujące projekty o znaczeniu społecznym. Owocem tej filozofii jest właśnie program MBA for Startups – SGH online dla przedsiębiorców, do którego właśnie zaczynamy rekrutację. Mamy nadzieję, że już jesienią wystartuje pierwsza edycja skupiająca niezwykłych studentów, którzy potem będą rozwijać swoje pomysły w prawdziwym świecie.

SGH wraz z Kulczyk Investments organizuje pierwsze w Polsce studia online MBA, stworzone specjalnie z myślą o młodych przedsiębiorcach i startupach. Skąd pomysł na taki kierunek?

Ekosystem startupowy w Polsce wciąż się rozwija. Daleko nam jednak do USA, Chin czy Izraela. Jako SGH mamy misję, aby wesprzeć wiedzą to środowisko, podzielić się doświadczeniami naszych wykładowców, często wybitnych praktyków, z wieloletnim doświadczeniem. Inspiracją tu były też doświadczenia naszego partnera, Kulczyk Investments, zbierane przez ostatnie lata realizacji programu InCredibles dla startupów. Wspólnie obserwujemy, że młodym przedsiębiorcom nie brakuje wprawdzie zapału, kreatywnych pomysłów, ale brakuje wiedzy, jak je zaimplementować, zamienić na skalowalne przedsięwzięcie biznesowe, jak rozmawiać z klientami, jak ich utrzymać, jak wejść na rynki międzynarodowe.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko