Polski sentyment do marek sprzed lat

Marki sięgające czasów Gomułki i Gierka konsumentom kojarzą się bardzo pozytywnie.

Aktualizacja: 14.12.2015 14:06 Publikacja: 14.12.2015 11:07

Polski sentyment do marek sprzed lat

Foto: materiały prasowe

Aż 46 proc. Polaków przyznaje, że największy sentyment budzą w nich marki z okresu PRL - wynika z ankiety „Polskie marki"przeprowadzonej na zlecenie producenta zegarków Błonie (marki zegarmistrzowskiej podbijającej krajowy rynek w latach 60.).

Spora część, bo jedna trzecia z 670 uczestników badania sentymentem darzy marki „z lat 90" zaś na przedwojenne znaki towarowe wskazało 21 proc. respondentów.

Socjolog Jarema Piekutowski tłumaczy ten fenomen naszą naturalną skłonnością do pamiętania z dzieciństwa i z czasów młodości tego, co dobre. – Jest tu jednak jeszcze jedna ważna kwestia, związana z tą pierwszą sentymentu gomułkowsko-gierkowskiego: duża część Polaków ciężko przeżyła transformację ustrojową. Wielu ludziom PRL może więc kojarzyć się z bezpieczeństwem - choć, owszem, bezpieczeństwu temu towarzyszył niski poziom życia – wyjaśnia Piekutowski.

Siła z jaką działają wspomnienia dotyczy nie tylko spraw osobistych, czy kulturalnych, ale także biznesu, co widać po emocjach, jakie wywołuje wśród internautów praktycznie każda informacja dotycząca reaktywacji znanych polskich marek, takich jak choćby Junak, Syrenka, czy buty Relax.

Na tej fali wróciła też przed rokiem na rynek reaktywowana marka zegarmistrzowska Błonie. Po pierwszym modelu nawiązującym do historycznego poprzednika z lat 60. -„Zodiaka", w tym roku wyszedł kolejny wzór, który jest hołdem dla polskich pilotów walczących w Wielkiej Brytanii w czasie II Wojny Światowej.

– Każdy z naszych projektów „opowiada" jakąś historię. Pierwszy zegarek był inspirowany niezwykłą historią zakładów Błonie, drugi przypomina o zmaganiach polskich lotników, którzy walczyli w Bitwie o Anglię w dywizjonie myśliwskim oznaczanym kodem WX302 – wyjaśnia Maciej Morawski, kierownik zakładu Błonie, dodając, że dodatkowym atutem jest ekskluzywność zegarków. Oba modele zostały wyprodukowane w limitowanych seriach, pierwszy w pięciuset, a drugi w trzystu egzemplarzach.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Błonie wskazują też, że zdecydowanie preferujemy polskie marki. Na pytanie „Mając do wyboru produkt polski lub zagraniczny w podobnej jakości i cenie wybierasz zazwyczaj" – aż 90 procent respondentów odpowiedziało „polski produkt"! Zaledwie 2 procent ankietowanych wskazało na „produkt zagraniczny", a 8 proc. przyznało, że dla nich „kraj produkcji nie ma znaczenia".

Aż 46 proc. Polaków przyznaje, że największy sentyment budzą w nich marki z okresu PRL - wynika z ankiety „Polskie marki"przeprowadzonej na zlecenie producenta zegarków Błonie (marki zegarmistrzowskiej podbijającej krajowy rynek w latach 60.).

Spora część, bo jedna trzecia z 670 uczestników badania sentymentem darzy marki „z lat 90" zaś na przedwojenne znaki towarowe wskazało 21 proc. respondentów.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę