Hasłem tegorocznego forum, które odbędzie się 9 października na PGE Narodowym w Warszawie, jest „Eksport, inwestycje, partnerstwo". Wydarzenie organizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) jest kierowane do wszystkich rodzimych firm z międzynarodowymi ambicjami. Zarówno do tych, które planują eksportować lub zwiększać skalę prowadzonej już zagranicznej sprzedaży, jak i do tych, które realizują bądź planują ekspansję inwestycyjno-kapitałową choćby poprzez fuzje i przejęcia na zagranicznych rynkach. Zwiększenie zasięgu i dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw oraz napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju to statutowa misja Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Agencja działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć ponad 60 zagranicznych biur handlowych na całym świecie.
– Wejście na nowy rynek to duże wyzwanie. Zwłaszcza dla małych i średnich firm. Dlatego otwieramy nad przedsiębiorcami parasol wsparcia, zmniejszając ryzyko związane z działalnością na zagranicznych rynkach – mówi Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Od 2017 r. PAIH obsłużyła ponad 22 tys. zapytań eksportowych. W efekcie, za pośrednictwem Agencji, polskie firmy podpisały już czterysta kontraktów na zagranicznych rynkach. – Jesteśmy wszędzie tam, gdzie potrzebują nas polscy przedsiębiorcy, a naszą największą siłą są ludzie, ich ekspercka wiedza, znajomość realiów kulturowych, biznesowe doświadczenie oraz unikalne relacje – podkreśla szefowa PAIH.
W 2018 r. PAIH obsłużyła też 71 projektów bezpośrednich inwestycji zagranicznych wartych 2,13 mld euro. Osiągnęła tym samym najlepszy wynik w historii. Łączna wartość inwestycji, które rocznie obsługuje Agencja, wzrosła z 500 mln euro w 2015 r. do ponad 2 mld euro w 2018 r. – Wspieramy rozwój polskich inwestycji w kraju i za granicą, ale też napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych nad Wisłę. Kładziemy nacisk na promocję nowoczesnych projektów. Zależy nam na transferze wiedzy i technologii, a także tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy w Polsce – tłumaczy Grażyna Ciurzyńska.
Skuteczne działanie za granicą to zasługa nie tylko zagranicznych biur handlowych PAIH, ulokowanych na rynkach szybkiego wzrostu, ale też rozbudowanej sieci partnerstwa. Agencja współpracuje bowiem z administracją centralną i samorządową oraz innymi instytucjami rozwoju, polskim sektorem bankowym, organizacjami branżowymi oraz izbami gospodarczymi.
– Tworzymy efektywny ekosystem wsparcia dla rozwoju polskich firm za granicą. Jesteśmy stabilnym i zaufanym partnerem przedsiębiorców – podkreśla szefowa PAIH.