Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę – konsorcjum firm Salini Polska, Salini Impregilo oraz Todini Costruzioni. Prócz przedstawienia najkorzystniejszej finansowo oferty udzieliły one również 10-letniej gwarancji.
W ramach kontraktu zostanie zaprojektowany i wybudowany odcinek A1 o długości 20,3 km pomiędzy Rząsawą i Blachownią wraz z węzłami. Droga zostanie zbudowana z nawierzchnią betonową. Termin realizacji inwestycji to 33 miesiące od daty podpisania umowy.
To jedno z czterech postępowań przetargowych przeprowadzanych dla budowy autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice o łącznej długości 56,9 km. Wcześniej wybrano konsorcjum z udziałem Berger Bau Polska z Wrocławia i Bau GmbH z niemieckiego Passau do budowy odcinka pomiędzy węzłem Blachownia a węzłem Zawodzie.
Fragment autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 kilometrów został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. To lista inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 roku. Wybudowanie tego odcinka trasy ma połączyć zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim oraz dalsze odcinki A1 na północy kraju z południową granicą państwa i z miastami aglomeracji śląskiej, a także Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Trasa odciąży także Częstochowę z ruchu tranzytowego.
W lipcu zapadła decyzja co do budowy kolejnego odcinka: Częstochowa - Tuszyn. Wcześniej go nie planowano. Zostanie jednak zbudowany przez spółkę celową, a wpisanie inwestycji do rządowego programu budowy dróg zapowiedziano w nowym programie rozwoju regionu Śląsk 2.0.