100 najcenniejszych marek świata. Są warte tyle co Japonia

100 najcenniejszych szyldów na świecie wyceniane jest na 5 bln dol. Mimo koronawirusa zyskały niemal 6 proc. na wartości. Liderem nadal Amazon, w debiutuje też TikTok.

Aktualizacja: 30.06.2020 18:25 Publikacja: 30.06.2020 17:21

100 najcenniejszych marek świata. Są warte tyle co Japonia

Foto: Bloomberg

Jak wynika z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, opracowanego przez firmy WPP oraz Kantar, wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bln dol., czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 r., co pozwoliło na uwzględnienie również skutków pandemii COVID 19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do Top100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9 proc.

Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie, wartość wzrosła o 32 proc. do 415,9 mld dol. Po raz pierwszy do rankingu BrandZ Global Top 100 Amazon zakwalifikował się w roku 2006, a od tamtego czasu wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld dol.

W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne – na te marki przypada ponad 37 łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100. Apple jest nadal drugą najcenniejszą marką, dzięki wzrostowi wartości o 14 proc. do 352,2 mld dol. Microsoft odzyskał miejsce trzecie zyskując 30 proc. do 326,5 mld dol. wyprzedzając Google, który zyskał jedynie 5 proc. do 323,6 mld dol.

Jedną czwartą tegorocznego rankingu Top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba już na szóstej pozycji, dzięki wzrostowi wartości o 16 proc. do 152,5 mld dol., a Tencent jest oczko niżej po wzroście o 15 proc. do 151 mld dol.

Sieć społecznościowa TikTok umożliwiająca przekazywanie krótkich filmików wideo debiutuje na miejscu 79, marka wyceniana jest na 16,9 mld dol., to najwyżej notowany debiut w zestawieniu.

- Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności - mówi David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz Dyrektor BrandZ. - Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem - dodaje.

20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34 proc. do 45,9 mld dol. i wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26, Instagram +47 proc. do 41,5 mld dol. i wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn +31 proc. na pozycję nr 43, wartość: 29,9 mld USD) oraz Xbox (+18 proc. do 19,6 mld dol. który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.

Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Niemcy: Europa jest otwarta na chińskie samochody, ale nie za wszelką cenę
Biznes
Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?
Biznes
Poczta Polska dostanie wielki przelew z budżetu państwa
Biznes
Igor Klaja, prezes 4F: Budujemy polskiego Adidasa