Nowa era cyfryzacji

Transformacji podlega cały biznesowy ekosystem. Jakie kroki powinny podjąć firmy?

Publikacja: 26.04.2018 21:37

O tym, jakie szanse i wyzwania niesie ze sobą cyfryzacja, dyskutowali eksperci podczas konferencji S

O tym, jakie szanse i wyzwania niesie ze sobą cyfryzacja, dyskutowali eksperci podczas konferencji SAP Now.

Foto: materiały prasowe

Polska wykorzystuje zaledwie 8 proc. swojego cyfrowego potencjału – wynika z badania firmy McKinsey. To pokazuje, jak duża jest jeszcze przestrzeń do rozwoju w tym obszarze. Pomiędzy 2015 a 2025 rokiem globalna gospodarka zyska dzięki transformacji cyfrowej aż 100 bln dol. – wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego. Cyfryzacja to dla przedsiębiorstw konieczność. Jeśli nie zmienią swoich modeli biznesowych, wypadną z rynku.

To pierwszy krok

Cyfrowa rewolucja to hasło odmieniane ostatnio przez wszystkie przypadki i można odnieść wrażenie, że poza chwytliwymi sloganami niesie ono ze sobą niewiele treści. Nic bardziej mylnego. Cyfryzacja to konkretne rozwiązania technologiczne, które pomagają firmom dostosować się do zmieniającego się otoczenia gospodarczego – inne są wymagania dostawców, odbiorców i końcowych klientów.

Inwestycje w nowe technologie to jednak tylko pierwszy krok. Rynkiem zaczynają rządzić inteligentne organizacje, podejmujące trafne i długofalowe decyzje technologiczne – takie wnioski płyną z wypowiedzi ekspertów zgromadzonych w Warszawie na konferencji SAP NOW 2018, której głównym patronem medialnym była „Rzeczpospolita".

W tym roku same tylko instytucje finansowe na świecie mają przeznaczyć na IT 450 mld dolarów. Z kolei według IDC firmy produkcyjne tylko w 2017 r. przeznaczyły na internet rzeczy (czyli sieć połączonych urządzeń) aż 183 mld dolarów. – To odzwierciedlenie zmian zachodzących w procesach produkcyjnych, gdzie analityka danych z podłączonych urządzeń i predykcja zdarzeń stają się koniecznością. Podobnie jest w obsłudze klienta – podkreśla Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska. Przytacza dane z badań SAP Hybris, według których już 73 proc. Polaków oczekuje natychmiastowych reakcji na zapytania i wielokanałowego kontaktu.

Tymczasem w Polsce nadal przeznacza się zbyt mało środków na prace badawczo-rozwojowe. Stanowią one zaledwie 1 proc. krajowego PKB, przy dwukrotnie wyższej średniej unijnej. Rywalizacja rynkowa w wielu branżach w Polsce wciąż jest oparta na konkurencji cenowej i obniżaniu kosztów, co przynosi efekty tylko na krótką metę.

Branże pod lupą

Widać jednak, że świadomość przedsiębiorców dotycząca cyfryzacji rośnie, szczególnie w tych branżach, gdzie korzystanie z rozwiązań cyfrowych jest koniecznością. Firmy nie mają łatwego zadania, ponieważ poprzeczka podnoszona jest coraz wyżej. Widać to zwłaszcza w obszarze obsługi klienta. Według badań SAP Hybris niemal 90 proc. kupujących w naszym kraju wymaga, by firmy odpowiadały na ich zapytania w ciągu maksymalnie 24 godzin. Co ciekawe, to wynik unikalny w skali europejskiej (wyższy odsetek ma tylko Francja). Ponadto aż 61 proc. Polaków oczekuje personalizacji ofert. To wynik zbliżony do Stanów Zjednoczonych, które pod względem cyfryzacji są daleko przed nami. Tendencje obserwowane w obsłudze klienta widoczne są niemal w całej gospodarce.

– W ciągu ostatnich trzech, czterech lat bardzo zmienił się poziom świadomości cyfrowej firm w Polsce, które sięgają po nowe narzędzia. Widzimy to po naszej strukturze sprzedaży. Tradycyjny segment ERP już od ponad trzech lat przekłada się na mniej niż połowę przychodów SAP Polska – mówi Niebylski.

Handel, finanse, doradztwo, zarządzanie kadrami – to tylko przykłady dziedzin, które na naszych oczach ewoluują. Cyfrowa rewolucja dotyczy wszystkich branż, m.in. szeroko rozumianego przemysłu. Przykład? Firmy dzięki czujnikom zamontowanym w ich sprzęcie mogą zbierać informacje o potencjalnych awariach i dzięki temu zwiększać efektywność pracy. Internet rzeczy rewolucjonizuje również przestrzeń publiczną, a poszczególne miasta prześcigają się we wdrażaniu inteligentnych rozwiązań, dotyczących chociażby systemów komunikacji miejskiej, monitoringu, sieci elektroenergetycznych czy parkingów samochodowych.

Za niespełna dwa lata do sieci będzie podłączonych już ponad 20 miliardów urządzeń na świecie – prognozuje instytut badawczy Gartner. Z jego szacunków wynika, że w zeszłym roku na internet rzeczy najwięcej pieniędzy przeznaczyły trzy branże: produkcyjna, transportowa i energetyczna.

Globalny wyścig

Coraz częściej w komentarzach ekspertów pojawia się temat sztucznej inteligencji. Jest wykorzystywana coraz szerzej, m.in. w systemach wspierających obsługę klienta. Ułatwia też zarządzanie firmą. Gerd Leonhard, strateg i zarządzający The Futures Agency (uznany w 2015 r. za jedną ze stu najbardziej wpływowych osób świata IT) podkreśla, że sztuczna inteligencja będzie przejmować część zadań, jakie teraz wykonują ludzie, ale na końcu tego ekosystemu zawsze będzie człowiek – z jego empatią, doświadczeniem i kreatywnością.

Takie zjawiska jak sztuczna inteligencja i internet rzeczy, a ponadto zyskująca na znaczeniu analiza big data czy technologia blockchain, nieodwracalnie zmieniają globalną gospodarkę. Polska wpisuje się w ten scenariusz.

– Poszczególne rynki są ze sobą połączone, żaden z nich nie jest wyspą – podkreśla Mark Raben, dyrektor technologiczny SAP Middle & Eastern Europe. Potwierdza to Simon Kaluza, dyrektor zarządzający Central & Eastern Europe. – Implementacja nowych trendów jest koniecznością, bo jeśli jakiś kraj tego nie zrobi, to zostanie w tym wyścigu w tyle – podkreśla.

Polska wykorzystuje zaledwie 8 proc. swojego cyfrowego potencjału – wynika z badania firmy McKinsey. To pokazuje, jak duża jest jeszcze przestrzeń do rozwoju w tym obszarze. Pomiędzy 2015 a 2025 rokiem globalna gospodarka zyska dzięki transformacji cyfrowej aż 100 bln dol. – wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego. Cyfryzacja to dla przedsiębiorstw konieczność. Jeśli nie zmienią swoich modeli biznesowych, wypadną z rynku.

To pierwszy krok

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej